Slecht presteren en er wel voor 'beloond' worden. Dat zou je kunnen zeggen over Ferrari. Vorig seizoen rond deze tijd stond het team tweede in de strijd om de constructeurstitel. Nu een jaar later is de Italiaanse renstal met Charles Leclerc en Carlos Sainz veel minder op dreef en is het twee plaatsen gezakt. Dit betekent wel dat het team meer tijd in de windtunnel mag gaan doorbrengen dan bijvoorbeeld Mercedes en Red Bull. Op 30 juni 2023 zullen de nieuwe regels ingaan.
Aston Martin op zijn beurt zal het bericht van de Formule 1-bazen minder graag zien komen. De verrassing van 2023, vooral met dank aan Fernando Alonso, staat tweede in de strijd om de constructeurstitel. Liefst een winst van vier plekken ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het zorgt er wel voor dat het team veel minder tijd in de windtunnel krijgt om de wagen door te ontwikkelen.
De Formule 1 werkt namelijk met een zogenoemd 'handicap-systeem', waarbij de meest succesvolle teams buiten de raceweekenden om benadeeld worden bij de ontwikkeling van de wagen. Zij mogen minder tijd spenderen in de windtunnel, waardoor zij minder snel kunnen door ontwikkelen dan de teams die lager in de constructeursstand staan. Zo moet het veld langzaam dichter op elkaar komen, is het idee van de Formule 1.
368 ten opzichte van 224 runs
Volgens de Aerodynamic Test Restriction-periodes (ATRs) mag de nummer 1 in de constructeursstand slechts 70% van het aantal windtunneluren draaien en 70% van het aantal simulaties uitvoeren. De nummer tien in de stand mag juist 115% van het aantal vastgestelde runs draaien en simulaties uitvoeren. Per ATR-periode geldt 320 runs en 2000 simulaties als 100%. Dit betekent dat de nummer één slechts 224 runs mag maken en 1400 simulaties, terwijl de nummer tien juist 368 runs draait per periode en 2300 simulaties. Een flink verschil.
Red Bull, het team van Max Verstappen en Sergio Perez staat net als vorig jaar eerste in constructeursstand. Daarbovenop komt nog eens de straf die het team heeft gekregen vanwege het overschrijden van het budgetcap. Deze straft loopt door tot oktober. Het lijkt alsof Red Bull geen last heeft van de straf en de veel mindere tijd die het sowieso al mocht spenderen in de windtunnel. Maar teambaas Christian Horner legde eerder al uit in een exclusief interview aan RacingNews365 dat het team hier weldegelijk flink last van heeft.
*Onderstaande data is aan de hand van de huidige constructeursstand (per 23 juni 2023).
Nieuwe verdeling windtunneltijd en simulaties
Nummer | Team (verandering t.o.v. vorig meetpunt) | Percentage |
---|---|---|
1 | Red Bull (gelijk) | 63% |
2 | Mercedes (+1) | 75% |
3 | Aston Martin (+4) | 80% |
4 | Ferrari (-2) | 85% |
5 | Alpine (-1) | 90% |
6 | McLaren (-1) | 95% |
7 | Alfa Romeo (-1) | 100% |
8 | Haas (gelijk) | 105% |
9 | Williams (+1) | 110% |
10 | AlphaTauri (-1) | 115% |
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!