Tijdens de openingsraces van het Formule 1-seizoen in 2023 heeft Red Bull alle drie de races gedomineerd met de RB19. Max Verstappen en Sergio Perez wonnen samen de races en staan hiermee op een gunstige voorsprong in het huidige klassement. Het tweetal kon regelmatig aan de horizon verdwijnen, terwijl hun rivalen strijden om de laatste podiumposities. Je zou je dan ook af kunnen vragen of de straf voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021 maar enig effect heeft gehad. Het team kreeg een boete van 7 miljoen dollar (vorig jaar betaald) en mag gedurende een periode van een jaar 10% minder testen in de windtunnel, wat een extra straf is, want na het winnen van het kampioenschap in 2022 mocht het team al slechts 70% testen. In alle opzichten lijkt het erop dat het team geen last heeft gehad van de straf, maar Red Bull-teambaas Christian Horner legt uit dat het effect achter de schermen veel groter is dan in eerste instantie lijkt. "We zitten nu halverwege de straf, maar het zal pas echt effect hebben op de tweede helft van dit jaar en op volgend jaar", zegt hij in een exclusief interview met RacingNews365 . "De straf loopt nog helemaal tot oktober dit jaar, dus ik denk dat het veel te voorbarig is om op basis van drie races te zeggen: 'Oh, ze hebben er helemaal geen last van!'", zo reageert hij als we hem wijzen op de uitspraken van Ferrari-teambaas Fred Vasseur, die de straf te 'marginaal' vond . Aston Martin heeft op dit moment aanzienlijk meer tijd voor aerodynamische ontwikkelingen, wat een belangrijke factor is geweest in de zeer sterke opmars van het team dat voorheen in het middenveld reed. Horner legt uit hoe ver de gevolgen van de Red Bull-straf gaan. "Ik kan je vertellen dat we dagelijks afwegingen moeten maken over hoe we de testtijd invullen. Onze ontwikkelingstijd is een fractie van de concurrenten, met in het bijzonder Aston Martin."
Horner 'zeker' dat Red Bull binnen budget blijft
Toen Horner beweerde dat hij 'met tegenzin' de straf voor het overtreden van de budget cap zou accepteren, was dat omdat hij vond dat de regels nog relatief nieuw waren en er dus fouten konden worden gemaakt. 2021 was het eerste jaar in de geschiedenis van de F1 dat teams hun financiën moesten laten controleren om binnen een vooraf bepaald budget te blijven. Het was voor hen een ingewikkeld proces om te begrijpen, zoals blijkt uit het feit dat drie teams - Red Bull, Williams en Aston Martin - procedurele overtredingen begingen met betrekking tot de administratie en het papierwerk. In het geval van Williams was het de fout van hun externe accountant die het papierwerk te laat indiende. Horner heeft eerder gezegd dat er meer verandering nodig is om ervoor te zorgen dat teams geen niet nog een keer overtredingen begaan. Voor de inzendingen van 2022 is de hoeveelheid (verplicht) papierwerk toegenomen, wat volgens Horner nog een extra laag complexiteit aan de zaak toevoegt. "We zijn ervan overtuigd dat we een aanzienlijke marge hebben om binnen de limiet te blijven, maar kan ik nu met zekerheid zeggen dat we procedureel alle 175.000 (!) vakjes correct hebben ingevuld? Dat niet!" Vorig jaar ging het nog om 75.000 vakjes, maar volgens Horner is dat door de verduidelijkingen explosief gestegen. Voor het budgetplafond van 2022 hadden de teams 1.2 miljoen dollar extra te besteden door de toegevoegde races plus een stijging van 3,1% vanwege inflatie. Gezien de intense controle gericht op Red Bull, heeft Horner er alle vertrouwen in dat ze in 2022 onder het plafond blijven. "Ik zou zeer verbaasd zijn als dat niet zo was", antwoordde hij op onze vraag of er mogelijk weer iets niet klopt. "We zitten in het tweede jaar van de reglementen en in het eerste jaar waren er een aantal interpretatieverschillen. Ik denk dat er steeds meer duidelijkheid komt", aldus de teambaas van Verstappen en Perez.
Meest gelezen