De VF-19 van Haas is geen schot in de roos gebleken en op de spaarzame momenten dat de auto goed presteert, hielpen de coureurs kostbare punten om zeep. Slechts 26 punten wist de renstal te verzamelen in de afgelopen twaalf races, waarin het worstelde met zichzelf. Een van de problemen is dat Haas geen verklaring heeft voor de grillen van haar auto. Op het ene moment gaat deze als een speer, op het andere moment bungelt het team in de achterhoede. Om die reden probeerde het in de laatste races twee verschillende specificaties van de VF-19, waarbij Romain Grosjean met de oude specificatie reed. Iets waar het team nu een streep doorheen zet. "Op Spa rijden we met de ge-upgrade versie van onze auto, waarmee we ook in Hockenheim reden. We hebben veel data verzameld en veel geleerd van onze auto en proberen deze te verbeteren met de introductie van diverse nieuwe onderdelen. Beide auto's worden uitgerust met dezelfde specificatie", legt teambaas Steiner uit. "Het team richt zich nu al gedeeltelijk op de auto van 2020. We moeten kijken hoe we door het gebruik van onze windtunnel de auto van 2019 nog kunnen verbeteren en of we nog grote upgrades kunnen introduceren. Dat weten we op dit moment nog niet." Momenteel bezet de Amerikaanse renstal slechts de negende, en voorlaatste, positie in het WK. Een positie die absoluut niet past bij de ambities van het team. De vijfde plaats, nu in handen van Toro Rosso, is echter slechts 17 punten verwijderd. "Alles is nog mogelijk, maar het is erg lastig omdat onze auto slecht presteert in de races en daar moet je punten scoren. Ondanks dit blijven we proberen om onze kansen te benutten. Hopelijk kunnen we nog enkele mooie resultaten scoren en dan maken we de balans aan het einde van het seizoen op", probeert Steiner de moed erin te houden. De zomerbreak was goed om de accu op te laden en na te denken over diverse dingen, maar Steiner wil niet spreken van een nieuw seizoen: "Het is meer dat je hoopt dat je wat terug kan komen, met nieuwe energie en wat dingen die je uitgedokterd hebt."
Meest gelezen