Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Haas F1 Team

Haas F1 belandt in vrije val zonder uitzicht op verbetering

De malaise bij Haas was dit jaar groot. Het team dat in 2016 nog zo dapper in de sport stapte en in haar eerste twee races een zesde en vijfde plek scoorde, liet dit jaar werkelijk niets positiefs zien.

Grosjean Portugal
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Haas

De start van Haas F1 in de koningsklasse van de autosport was in 2016 veelbelovend. Na een 8e plaats in het debuutjaar groeide de Amerikaanse renstal gestaag door en werd het in 2018 zelfs vijfde in het klassement voor de constructeurs. Het werd gevierd als een wereldtitel en een prachtige F1-toekomst leek voor het team in het verschiet te liggen.

Al vorig seizoen vertoonde het Amerikaanse pantser echter haar eerste haarscheurtjes. Het zakte van plek vijf terug naar plek negen, waarna de vrije val zich in 2020 nog verder doorzette. De 28 punten die Haas in 2019 nog haalde, werden er in 2020 slechts 3. Drie schamele WK-punten.

Een negende plaats was daardoor het maximaal haalbare voor het team van Romain Grosjean en Kevin Magnussen. Tot overmaat van ramp werden ze dit jaar ook nog eens hard geraakt door de coronacrisis, waardoor ze dit kalenderjaar als aangeschoten wild rondreden.

Lang vreesden Guenther Steiner en co. voor het voortbestaan van Haas F1, maar door de maatregelen die de Formule 1 nam en door de invoering van het budgetplafond is de toekomst van Haas voor nu gegarandeerd. Het grootste slachtoffer van de financiële perikelen was echter wel de VF20-bolide. Die kreeg in 2020 geen enkele update, waardoor Grosjean en Magnussen niets anders konden doen dan nagenoeg doelloos hun ronden rijden in de achterhoede van het Formule 1-veld.

Zij konden geen potten breken met het stuk Amerikaans schroot dat ze kregen aangeboden. Kevin Magnussen en Romain Grosjean werden geplaagd door problemen en op de baan werden ze zo nu en dan zelfs geplaagd door de Williams-bolides van George Russell en Nicholas Latifi.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het gaf aan hoe ver het team is weggezakt. Om het hoofd boven water te kunnen houden werd tot overmaat van ramp voor de sport ook nog eens de vader van Nikita Mazepin ingeschakeld, die zijn zoon en een mooie juten zak vol geld over liet brengen naar het hoofdkantoor van Haas F1.

Om (waarschijnlijk) wat korting te bedingen op de motoren van Ferrari mag ook Mick Schumacher (het enige lichtpuntje) volgend jaar op komen draven bij Haas, dat volgens teambaas Steiner alleen aan het begin van het jaar een enkele update op de auto zal krijgen. De focus ligt eigenlijk nu al volledig op 2022, als de nieuwe regels hun intrede doen.

Ook volgend seizoen zullen de Haas-coureurs dus om de broodkruimels gaan strijden op een straatlengte afstand van het Formule 1-middenveld. De drie punten die er in 2020 werden behaald zullen alleen door het falen van de concurrentie ook volgend kalenderjaar behaald kunnen worden.

Eindstand WK: 9
Aantal WK-punten: 3
Rapportcijfer: 3,5

Vrije val Haas in beeld

Seizoen WK-punten Positie
2016 29 8e
2017 47 8e
2018 93 5e
2019 28 9e
2020 3 9e

In de video hieronder blikken we uitgebreid terug op het Formule 1-seizoen van Max Verstappen.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Seizoensoverzicht Formule 1-teams RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"