Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Haas nog minstens anderhalf jaar lang in de penarie

Wie er in 2021 dan ook uit mogen komen voor het team van Haas, ze zullen zo goed als zeker weten dat een top tien finish een zeldzame vertoning zal zijn. Ook volgend seizoen zal het team namelijk geen updates introduceren.

Dit en vorig seizoen loopt het niet lekker bij Haas, terwijl het team dat in 2016 de sport binnenkwam nog zo goed aan haar Formule 1-avontuur was begonnen. Van een puntenfinish, zoals Romain Grosjean meteen in de eerste race van het team al wist te behalen, mogen de twee Haas-coureurs momenteel alleen sporadisch van dromen. Dit seizoen werd er pas één punt gescoord. Dat komt onder andere door het feit dat de auto van Haas dit jaar niet wordt geüpdatet. Vooruitgang wordt er daardoor niet geboekt, zeker omdat alle andere teams wel (kleine) stappen maken. Tot overmaat van ramp zal Haas de focus volledig op 2022 leggen, zo erkent teambaas Steiner in gesprek met onder meer RacingNews365 . Ook volgend jaar zal het team daarom niet aan updates werken voor de huidige bolide. "Ook volgend jaar zal voor ons zwaar worden", zo verzucht teambaas Steiner. "De enige veranderingen die we zullen doorvoeren zijn de veranderingen die vanwege de nieuwe regels verplicht zijn", erkent hij. In 2021 zullen er namelijk aanpassingen worden gemaakt aan de aerodynamica van de Formule 1-bolides, om er zo voor te zorgen dat de wagens minder downforce genereren. Het zou de Pirelli-banden, die het momenteel zwaar te verduren hebben, ten goede moeten komen. Een heel groot nadeel hoeft het gebrek aan ontwikkeling niet te zijn, denkt Steiner. "Veel zal toch hetzelfde blijven. De regels laten het niet toe om grote veranderingen door te voeren, zoals aan bijvoorbeeld de wielophanging", zo redeneert de Italiaan, die desondanks voor een grote uitdaging voor 2022 staat. De focus bij Haas ligt volledig op de volgende periode in de Formule 1. Logisch, vindt de teambaas. "Als je moet kiezen tussen een ontwikkelingsprogramma voor alleen het volgende seizoen, of voor de vijf jaren daarna, dan investeer je in die vijf jaar. Dat gaan we dan ook doen. We hebben simpelweg niet de middelen om net als de grote teams tegelijk aan onze 2021- en onze 2022-wagen te werken. Veel tijd en moeite in 2021 stoppen is simpelweg geldverspilling. Dat geld investeren we liever in de 2022-wagen", aldus Steiner. Met medewerking van Dieter Rencken Alles over het vertrek van Honda, de gevolgen voor Verstappen en zijn kansen op de wereldtitel in 2021 beluister je hieronder in de speciale RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"