Haas heeft zich sinds de entree in de koningsklasse van de autosport telkens behoorlijk staande weten te houden. De Amerikaanse renstal beleefde in 2018 het beste jaar tot nu toe, door 93 punten te scoren en als vijfde te eindigen in het constructeurskampioenschap. Voor volgend jaar staat er echter een hele uitdaging te wachten, want Haas krijgt te maken met zijn eerste wijziging in het motorreglement. Teambaas Ayao Komatsu heeft het idee dat er volgend jaar meer zal veranderen dan een aantal jaar geleden.
"Ja, want in 2017 was er alleen een aerodynamische verandering. Dit gaat over een verandering van de aerodynamica en de krachtbron samen. En dan is deze krachtbron een enorme uitdaging op het gebied van het terugwinnen van energie en de implementatie daarvan. Dat betekent dat een coureur daar volledig bij betrokken is. Dan speelt de simulator een veel grotere rol en dat is het gebied waarop we achterlopen", zo vertelt Komatsu tegenover een select groepje media, waaronder RacingNews365.
"Het is zeker een enorme uitdaging, maar het zorgt ervoor dat we ons daar echt op concentreren. We moeten dat zo snel mogelijk verbeteren. Ik denk dat we ons op het juiste gebied concentreren om te verbeteren. Om te beginnen zijn we zeker in het nadeel, maar we moeten gewoon snel handelen... Zo snel mogelijk. Door dit proces verbeteren we de capaciteiten van het team. Het wordt ons een beetje opgedrongen, maar dat is wat we moeten doen."
En met welke mindset gaat Haas volgend jaar in? "We moeten een beetje voorzichtig zijn in die zin dat bij elke grote wijziging in de regelgeving grotere teams een voordeel zouden hebben, net als de meer gevestigde teams, omdat ze hun gevestigde processen en methodologieën hebben. Je hebt het vermogen om een moeilijke taak effectief aan te pakken. Simulatoren zijn daar een goed voorbeeld van."
Anderen bekeken ook:
Verbazingwekkend
"Als je het objectief bekijkt, hebben we dus een enorm nadeel. Maar als het alleen daar om draaide, zouden we elk jaar als tiende eindigen. We hebben niet eens 400 mensen in dienst. De andere teams hebben bijvoorbeeld zoveel meer mensen en veel betere hardware. Maar we zijn vorig jaar als zevende geëindigd", zo zegt Komatsu.
"We waren acht punten verwijderd van de zesde plaats. We vechten in het middenveld en kwalificeren ons voor Q3. Er valt dus veel te zeggen over die kant, die je niet objectief kunt meten. In die zin is het dus een kans. Maar tegelijkertijd moet ik bescheiden zijn over waar we staan in vergelijking met anderen."
De teambaas van Haas vervolgt: "Anderen zijn ook niet dom, toch? Zoals ik aan het begin van 2024 in Bahrein zei, toen ik verwachtte dat we laatste zouden worden. Dat was geen onzin, dat was echt wat ik verwachtte. Vanaf dat moment was onze vooruitgang verbazingwekkend, maar we moeten vanaf volgend jaar min of meer hetzelfde doen."
"De dingen aan de kant van de power unit liggen buiten onze macht, toch? Hoe we het gebruik optimaliseren, is aan ons, maar ik denk dat dat een uitdaging voor ons gaat worden. Wat betreft de windtunnel denk ik dat we goede vooruitgang boeken, dus we zullen zien. Het is niet te pessimistisch en ook niet te optimistisch. We doen ons best en zodra het seizoen begint, moeten we gewoon zo snel mogelijk rijden."
Tot slot zegt Komatsu het volgende. "Ik denk niet dat we te pessimistisch hoeven te zijn, want we hebben goede mensen. Maar aan de kant van de power unit en het management daarvan, ligt een enorme uitdaging", zo sluit de Japanner af.
Ook interessant:
Als Max Verstappen ooit uit de Formule 1 verdwijnt, zien we hem dan in een andere rol nog terug? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk buigen zich erover in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!