Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
  • 1 VER LAP 64
  • 2 VET + 7.333
  • 3 KVY + 8.305
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 17.796
  • 3 VET + 61.433
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
  • 1 LEC LAP 44
  • 2 HAM + 0.981
  • 3 BOT + 12.585
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
  • 1 LEC LAP 53
  • 2 BOT + 0.835
  • 3 HAM + 35.199
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
  • 1 VET LAP 61
  • 2 LEC + 2.641
  • 3 VER + 3.821
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 3.829
  • 3 LEC + 5.212
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
  • 1 BOT LAP 52
  • 2 VET + 11.376
  • 3 HAM + 11.786
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 VET + 1.766
  • 3 BOT + 3.553
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
  • 1 BOT LAP 56
  • 2 HAM + 4.148
  • 3 VER + 5.002
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Brazilië
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 nieuws

Had Verstappen met een slipstream de pole in Bakoe kunnen pakken?

Max Verstappen kwalificeerde zichzelf keurig als vierde voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. De Nederlander was daar echter allerminst tevreden mee. Er had volgens hem meer ingezeten, maar hoeveel dan?

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Red Bull koos ervoor om Max Verstappen een afwijkende strategie te geven in het laatste deel van de kwalificatie. Daar waar de anderen coureurs in een 'treintje' reden, stuurde Red Bull de Nederlander moederziel alleen naar buiten. Met nog twee minuten op de klok zat de kwalificatie van Verstappen er al op.

Op dat moment stond de coureur op een mooie tweede positie met een achterstand van drie tienden ten opzichte van Lewis Hamilton. Er had meer in gezeten, aldus Verstappen na afloop van de training.

Slipstreamen

Als coureurs binnen twee seconden van elkaar rijden heeft de achterste een duidelijk voordeel. De voorste coureur zorgt voor 'tow' die ontstaat door de luchtwervelingen achter zijn auto. Coureur nummer twee profiteert hiervan en ervaart minder luchtweerstand, waardoor hij als het ware naar de achterzijde van de auto voor hem wordt gezogen.

Hoe dichter een auto achter zijn voorligger rijdt, des te krachtiger dit effect is. Het snelheidsverschil kan hierbij oplopen tot een kilometer of vijftien per uur.

Baku en slipstreamen

Het Baku City Circuit kent diverse lange rechte stukken, waarbij het in sector drie liefst 2,2 kilometer plankgas naar de finishvlag is. Dat een goede slipstream enorm veel kan helpen bewees Pierre Gasly in Q1 en later Antonio Giovinazzi toen die richting teamgenoot Kimi Raikkonen vloog. Gasly klokte totaal onverwacht de snelste rondetijd in dat deel van de kwalificatie door een 'super slipstream' van een Force India.

In de slotseconden van de kwalificatie pakte Valtteri Bottas de poleposition, terwijl hij na zijn eerste run nog achter Verstappen stond. Het gevolg van slipstreamen? De Mercedes-coureur reed in het 'treintje' van coureurs, iets dat hem zeker hielp. Dat is ook goed te zien als we zijn sectortijden vergelijken met Sebastian Vettel, die ondanks zijn 'raketmotor' niet verder kwam dan een derde plaats.

Vettel: 35,326 + 40,473 + 24,988
Bottas: 35,359 + 40,400 + 24,736

Tot en met sector twee zit het verschil tussen de beide coureur hem in enkele duizendsten. De Ferrari-coureur moet echter alleen opboksen tegen de wind op het rechte stuk en verliest 0,250 seconde ten opzichte van de Mercedes-coureur. Dat ondanks dat de Italiaanse krachtbron als superieur gezien wordt.

Maakte Verstappen echt kans op de pole?

Verstappen gaf uiteindelijk 0,574 toe op de poletijd van Bottas. Een gat dat misschien enkele tienden kleiner had kunnen zijn, mocht de Nederlander in het treintje hebben gereden. Dan was de derde plaats van Vettel misschien net mogelijk geweest, maar de Mercedessen waren buiten bereik.

Dat Honda nog werk te verzetten heeft blijkt wel uit de positie van Verstappen bij de meetpunten voor de topsnelheid. Bij de speedtrap zien we de Red Bull-coureur slechts op een veertiende positie, en ter vergelijk Alexander Albon (13e) en Daniil Kvyat (15e). Op start/finish vinden we de Nederlander pas op de zeventiende positie. Qua sectortijd bekleedt Verstappen de dertiende positie in deze sector. Alleen een super slipstream van teamgenoot Gasly had ervoor kunnen zorgen dat er meer dan enkele tienden tijdwinst werd geboekt. De Fransman kwam echter na Q1 al niet meer in actie.

Het pijnpunt voor Verstappen zat tijdens de kwalificatie in de derde sector, het volgas stuk in Bakoe. In de eerste en tweede sector komt de Nederlander prima mee en verliest hij relatief weinig tijd, maar is hij nergens het snelste. Hetgeen houvast biedt voor een mooi resultaat tijdens de race van zondag. Dit omdat de teams het motorvermogen terugschroeven en Mercedes en Ferrari hun krachtige party modus niet gebruiken. Dat betekent dat het tijdverlies op het rechte stuk mee zal vallen, terwijl de snelheid in de bochtige secties overeind blijft.

RN365 Nieuwsdossier Belangrijkste nieuws over de GP van Azerbeidzjan