Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1 nieuws

Had Verstappen met een slipstream de pole in Bakoe kunnen pakken?

Max Verstappen kwalificeerde zichzelf keurig als vierde voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. De Nederlander was daar echter allerminst tevreden mee. Er had volgens hem meer ingezeten, maar hoeveel dan?

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Red Bull koos ervoor om Max Verstappen een afwijkende strategie te geven in het laatste deel van de kwalificatie. Daar waar de anderen coureurs in een 'treintje' reden, stuurde Red Bull de Nederlander moederziel alleen naar buiten. Met nog twee minuten op de klok zat de kwalificatie van Verstappen er al op.

Op dat moment stond de coureur op een mooie tweede positie met een achterstand van drie tienden ten opzichte van Lewis Hamilton. Er had meer in gezeten, aldus Verstappen na afloop van de training.

Slipstreamen

Als coureurs binnen twee seconden van elkaar rijden heeft de achterste een duidelijk voordeel. De voorste coureur zorgt voor 'tow' die ontstaat door de luchtwervelingen achter zijn auto. Coureur nummer twee profiteert hiervan en ervaart minder luchtweerstand, waardoor hij als het ware naar de achterzijde van de auto voor hem wordt gezogen.

Hoe dichter een auto achter zijn voorligger rijdt, des te krachtiger dit effect is. Het snelheidsverschil kan hierbij oplopen tot een kilometer of vijftien per uur.

Baku en slipstreamen

Het Baku City Circuit kent diverse lange rechte stukken, waarbij het in sector drie liefst 2,2 kilometer plankgas naar de finishvlag is. Dat een goede slipstream enorm veel kan helpen bewees Pierre Gasly in Q1 en later Antonio Giovinazzi toen die richting teamgenoot Kimi Raikkonen vloog. Gasly klokte totaal onverwacht de snelste rondetijd in dat deel van de kwalificatie door een 'super slipstream' van een Force India.

In de slotseconden van de kwalificatie pakte Valtteri Bottas de poleposition, terwijl hij na zijn eerste run nog achter Verstappen stond. Het gevolg van slipstreamen? De Mercedes-coureur reed in het 'treintje' van coureurs, iets dat hem zeker hielp. Dat is ook goed te zien als we zijn sectortijden vergelijken met Sebastian Vettel, die ondanks zijn 'raketmotor' niet verder kwam dan een derde plaats.

Vettel: 35,326 + 40,473 + 24,988
Bottas: 35,359 + 40,400 + 24,736

Tot en met sector twee zit het verschil tussen de beide coureur hem in enkele duizendsten. De Ferrari-coureur moet echter alleen opboksen tegen de wind op het rechte stuk en verliest 0,250 seconde ten opzichte van de Mercedes-coureur. Dat ondanks dat de Italiaanse krachtbron als superieur gezien wordt.

Maakte Verstappen echt kans op de pole?

Verstappen gaf uiteindelijk 0,574 toe op de poletijd van Bottas. Een gat dat misschien enkele tienden kleiner had kunnen zijn, mocht de Nederlander in het treintje hebben gereden. Dan was de derde plaats van Vettel misschien net mogelijk geweest, maar de Mercedessen waren buiten bereik.

Dat Honda nog werk te verzetten heeft blijkt wel uit de positie van Verstappen bij de meetpunten voor de topsnelheid. Bij de speedtrap zien we de Red Bull-coureur slechts op een veertiende positie, en ter vergelijk Alexander Albon (13e) en Daniil Kvyat (15e). Op start/finish vinden we de Nederlander pas op de zeventiende positie. Qua sectortijd bekleedt Verstappen de dertiende positie in deze sector. Alleen een super slipstream van teamgenoot Gasly had ervoor kunnen zorgen dat er meer dan enkele tienden tijdwinst werd geboekt. De Fransman kwam echter na Q1 al niet meer in actie.

Het pijnpunt voor Verstappen zat tijdens de kwalificatie in de derde sector, het volgas stuk in Bakoe. In de eerste en tweede sector komt de Nederlander prima mee en verliest hij relatief weinig tijd, maar is hij nergens het snelste. Hetgeen houvast biedt voor een mooi resultaat tijdens de race van zondag. Dit omdat de teams het motorvermogen terugschroeven en Mercedes en Ferrari hun krachtige party modus niet gebruiken. Dat betekent dat het tijdverlies op het rechte stuk mee zal vallen, terwijl de snelheid in de bochtige secties overeind blijft.

RN365 Nieuwsdossier Belangrijkste nieuws over de GP van Azerbeidzjan

Breaking Red Bull en Honda openen nieuwe contractonderhandelingen