Het incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, waarbij de Nederlander zijn titelrivaal langst moest laten in Jeddah, had heel anders kunnen aflopen. Mika Hakkinen bekijkt de gevaarlijke situatie en legt de schuld neer bij Verstappen. "Wat er in Jeddah gebeurde was gewoon gevaarlijk", zo trapt hij af in zijn Unibet Column . "Beide coureurs wisten dat de DRS activatielijn er aan zat te komen, dus niemand wilde de eerste coureur zijn die daar overheen zou rijden. Dat zou betekenen dat de ander gemakkelijk weer kon inhalen. Daarnaast weten we dat Max al instructies had gekregen, maar dat Lewis hierover nog niet geïnformeerd was. Hier ontstond verwarring en daar moet de FIA naar kijken." Dit betekent echter niet dat beide coureurs fout zaten. Hakkinen laat duidelijk merken dat Verstappen hier de foute partij was. "Hij probeerde Lewis te forceren om hem op dat punt in te halen, maar op de manier waarop hij dat deed, werd het een groot probleem. De FIA liet weten dat Max met 2,4G-krachten remde. Ter vergelijking: een supersnelle straat-legale bolide met ABS remt maximaal 1,2G. Max remde ruim twee keer zo hard."
Terechte penalty van de FIA
"Wat ook de reden was (van het incident, red.), het was geen positieve racerij. De FIA handelde juist door hem een straf op te leggen na de race. We kunnen wel gaan discussiëren over hoe zwaar de straf was - het had namelijk geen invloed op de race-uitslag - maar de boodschap is nu duidelijk." Volgens Hakkinen is de toon hiermee gezet voor de laatste race van het Formule 1-seizoen. "Als je gevaarlijk rijgedrag vertoont dan zal er een straf komen. Als de FIA een herhaling van een dergelijke actie ziet in Abu Dhabi dan ben ik er van overtuigd dat de straf hoger zal zijn en gelijk zal worden uitgedeeld." Verstappen, Hamilton en de rest van het veld zijn hier volgens de Fin nu voldoende mee gewaarschuwd.
Hakkinen genoot verder van het titanengevecht
Los van het incident waar Verstappen volgens de FIA en Hakkinen fout zat, genoot de Flying Finn van de strijd tussen de twee coureurs. Vooral de actie bij de tweede herstart keek hij zijn ogen uit. "Die tweede start, waar hij perfect voor het gat ging, was gewoon perfect. Met soort manoeuvres win je een race of zelfs een heel wereldkampioenschap", looft hij. Nu de twee titelkandidaten de laatste race ingaan op gelijke voet, hoopt de voormalig F1-coureur dat het een eerlijk gevecht wordt. "Het wereldkampioenschap winnen moet gaan over snelheid, precisie, rijkunsten en laten zien da je de ander kan verslaan in een eerlijk gevecht: een sportief gevecht. Dat is wat ik zondag wil zien. Ik weet dat de FIA, de F1 en de fans dat ook willen."
Meest gelezen