Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mika Hakkinen

Hakkinen staat achter straf voor 'gevaarlijke' Verstappen: "Boodschap is nu duidelijk"

Mika Hakkinen begrijpt volledig dat de FIA een straf heeft uitgedeeld aan Max Verstappen na de botsing met Lewis Hamilton in Saoedi-Arabië. Het moet nu duidelijk zijn wat wel en wat niet mag.

Verstappen Hamilton Saudi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

Het incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, waarbij de Nederlander zijn titelrivaal langst moest laten in Jeddah, had heel anders kunnen aflopen. Mika Hakkinen bekijkt de gevaarlijke situatie en legt de schuld neer bij Verstappen. "Wat er in Jeddah gebeurde was gewoon gevaarlijk", zo trapt hij af in zijn Unibet Column.

"Beide coureurs wisten dat de DRS activatielijn er aan zat te komen, dus niemand wilde de eerste coureur zijn die daar overheen zou rijden. Dat zou betekenen dat de ander gemakkelijk weer kon inhalen. Daarnaast weten we dat Max al instructies had gekregen, maar dat Lewis hierover nog niet geïnformeerd was. Hier ontstond verwarring en daar moet de FIA naar kijken."

Dit betekent echter niet dat beide coureurs fout zaten. Hakkinen laat duidelijk merken dat Verstappen hier de foute partij was. "Hij probeerde Lewis te forceren om hem op dat punt in te halen, maar op de manier waarop hij dat deed, werd het een groot probleem. De FIA liet weten dat Max met 2,4G-krachten remde. Ter vergelijking: een supersnelle straat-legale bolide met ABS remt maximaal 1,2G. Max remde ruim twee keer zo hard."

Terechte penalty van de FIA

"Wat ook de reden was (van het incident, red.), het was geen positieve racerij. De FIA handelde juist door hem een straf op te leggen na de race. We kunnen wel gaan discussiëren over hoe zwaar de straf was - het had namelijk geen invloed op de race-uitslag - maar de boodschap is nu duidelijk." Volgens Hakkinen is de toon hiermee gezet voor de laatste race van het Formule 1-seizoen.

"Als je gevaarlijk rijgedrag vertoont dan zal er een straf komen. Als de FIA een herhaling van een dergelijke actie ziet in Abu Dhabi dan ben ik er van overtuigd dat de straf hoger zal zijn en gelijk zal worden uitgedeeld." Verstappen, Hamilton en de rest van het veld zijn hier volgens de Fin nu voldoende mee gewaarschuwd.

Hakkinen genoot verder van het titanengevecht

Los van het incident waar Verstappen volgens de FIA en Hakkinen fout zat, genoot de Flying Finn van de strijd tussen de twee coureurs. Vooral de actie bij de tweede herstart keek hij zijn ogen uit. "Die tweede start, waar hij perfect voor het gat ging, was gewoon perfect. Met soort manoeuvres win je een race of zelfs een heel wereldkampioenschap", looft hij.

Nu de twee titelkandidaten de laatste race ingaan op gelijke voet, hoopt de voormalig F1-coureur dat het een eerlijk gevecht wordt. "Het wereldkampioenschap winnen moet gaan over snelheid, precisie, rijkunsten en laten zien da je de ander kan verslaan in een eerlijk gevecht: een sportief gevecht. Dat is wat ik zondag wil zien. Ik weet dat de FIA, de F1 en de fans dat ook willen."

Ook interessant:

Dit moet je weten over het vernieuwde circuit in Abu Dhabi

De allerlaatste beproeving voor de Formule 1-coureurs zal plaatsvinden op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. Dit jaar ziet de seizoensafsluitende race er iets anders uit. Het circuit is verbouwd om de race nóg spannender te maken. Wat is er veranderd? Dat zie je in de video hieronder.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game

Formule 1 GP Abu Dhabi 2021 RN365 Nieuwsdossier

60 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"