Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Hakkinen: "Verstappen had nog geluk bij zijn crash"

Dat Max Verstappen een podium zou scoren tijdens de Grand Prix van Hongarije had niemand een kwartier voor de start verwacht. Behalve het geweldige werk van zijn monteurs was er volgens oud-coureur Mika Hakkinen nog een andere factor waarbij de Nederlander veel geluk had.

Verstappen regen Hongarije
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De monteurs van Max Verstappen stonden zondagmiddag aan het begin van het rechte stuk te wachten op hun coureur die bezig was aan zijn ronde richting de startgrid. Toen kregen ze te horen dat de Red Bull-coureur van de baan was geschoten.

Op miraculeuze wijze wist de Nederlander zijn bolide terug naar de grid te krijgen, waar de monteurs een geweldige prestatie neerzetten en de RB16 op tijd voor de race te repareren. Oud-coureur Mika Hakkinen is lovend over het teamwork van Red Bull.

"Max mag zijn team bedanken voor zijn tweede plaats, niet alleen vanwege de zoals altijd geweldige pitstop, maar omdat ze in een mum van tijd zijn ophangingen en voorvleugel hebben gerepareerd."

De crash van de Nederlander wijdt Hakkinen bovendien aan pech. Volgens hem deed Verstappen niks ongewoons. "Natuurlijk is het niet normaal dat een coureurs crasht op zijn weg naar de grid, maar op de beelden kan je zien dat Verstappen werd verrast door het gebrek aan grip op de baan, die nog erg nat was."

"Een F1-bolide werkt alleen als de banden volledig op temperatuur zijn. Op de intermediates kan het erg lastig zijn om door te krijgen hoeveel grip er is als je vanuit de pitstraat voor het eerst de baan op rijdt."

En dat resulteerde dus in een crash van Verstappen. De Nederlander mag van geluk spreken, zo meent de tweevoudig wereldkampioen, dat hij het nog terug wist te schoppen tot de startgrid. Volgens Hakkinen kwam dat vooral door de manier waarop Verstappen crashte.

"Max had geluk dat hij zijwaarts in de bandenstapel terecht kwam. Als hij rechtdoor in de bandenstapels was geschoten, dan denk ik niet dat hij nog terug naar de grid had kunnen komen", aldus de Fin, die vervolgens onder de indruk was van Verstappens race.

"Max reed een erg sterke en indrukwekkende race. Vanaf de zevende plek reed hij binnen no time naar de derde plek, waarna hij de tweede plek wist te veroveren van Lance Stroll. Bovendien wist hij zijn banden goed te managen, zeker zijn laatste set, waarmee hij 35 ronden wist af te leggen", aldus Hakkinen.

11 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez