Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Halo bracht redding voor Leclerc bij startcrash GP België

De dit seizoen zo verfoeide halo voorkwam tijdens de Grand Prix van België dat Charles Leclerc werd geraakt door de wing endplate van Fernando Alonso's McLaren. Dat is de conclusie van een onderzoek dat de FIA instelde naar de crash tussen beide coureurs en de rol die de halo daarin speelde.

Na de crash werd er veel gesproken over de rol van de halo en of de uitvinding die dit seizoen werd geïntroduceerd Charles Leclerc mogelijk had beschermd tegen letsel. Met name de vraag of het wiel van Fernando Alonso's McLaren het hoofd van de Sauber-coureur zou hebben geraakt stond daarin centraal, maar dat was niet het geval, zo weet Autosport.com te melden. Wél voorkwam de halo volgens FIA's onderzoek dat de wing endplate van de McLaren het vizier van Leclerc raakte: "Uitgaande van de beschikbare data en al het videomateriaal weten we zeker dat de wing endplate zonder halo het vizier van Leclerc zou hebben geraakt. Met welke kracht dat zou zijn gebeurd en welke gevolgen dat gehad zou kunnen hebben, is moeilijk vast te stellen", aldus FIA's safety director, Adam Baker.

De conclusie van het onderzoek luidt dat de halo zijn waarde heeft bewezen in die bewuste crash op Spa-Francorchamps. Niet alleen voorkwam het de impact tussen het vizier en de wing endplate, de halo zelf stond ook zijn mannetje. De beschermingsring bleef intact na een impact van 58kN van het rechtervoorwiel van Alonso. De bevestigingsstructuur van de halo bleef daarbij bovendien onaangetast, waardoor Sauber zonder problemen in staat was de halo van de C37 te verwijderen.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"