Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Halo-engineer hekelt populaire suggestie: "Hamilton had helemaal geen geluk"

Na de Grand Prix van Italië was menigeen het erover eens dat Lewis Hamilton veel geluk had dat hij de crash met Max Verstappen zonder kleerscheuren na kon vertellen. Clive Temple, die aan de basis van de ontwikkeling van de halo stond, hekelt dat sentiment.

Clive Temple is de Motorsport MSc Programma Director en Senior Lecturer van het Advanced Vehicle Engineering Centre van de universiteit van Cranfield. In die hoedanigheid was hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van de halo, die Lewis Hamilton mogelijk beschermde tegen zwaar letsel in zijn crash met Max Verstappen in de Grand Prix van Italië. Dat de halo uitkomst bood, dat spreekt Temple niet tegen, integendeel. Het is de suggestie dat Hamilton geluk heeft gehad, die Temple tegenspreekt: "Het is een feit dat ons werk dat er op toeziet dat coureurs veilig zijn wetenschappelijk onderbouwd kan worden. De veiligheid is een eerste punt van zorg in motorsport." Als Temple uitlegt dat de halo werkt, verwijst hij onder andere ook naar de crashes van Romain Grosjean in 2020 en Fernando Alonso vs. Charles Leclerc in 2018: "We hebben gezien dat de halo, nu één van de belangrijkste veiligheidsmaatregelen, zijn nut heeft bewezen aan alle coureurs die actief zijn in single seaters van de Formule 4 tot de Formule 1." De ontwikkeling overigens gaat door. Volgend jaar wordt de vierde generatie van de halo geïntroduceerd in de Formule 1: "Deze is opnieuw verder doorontwikkeld en zal opnieuw sterker zijn."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"