Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hamilton bedankt wedstrijdleiding: "Daardoor kon Verstappen me niet inhalen"

Veel onduidelijkheid over de track limits tijdens de GP van Bahrein. Ook bij Lewis Hamilton, die in de war was, maar uiteindelijk wel de wedstrijdleiding dankbaar was voor de beslissing om halverwege de race het overschrijden een halt toe te roepen.

Nadat Lewis Hamilton een ronde of dertig buiten de lijnen had gekleurd in bocht vier, wat volgens de onduidelijke regels blijkbaar mocht, werd hij door de FIA-wedstrijdleider Michael Masi teruggefloten. Plots mocht het niet meer en werd er gedreigd met een straf als het weer zou gebeuren. En dus hield Hamilton zich daarna braaf aan de regel, terwijl Verstappen dat ook (al langer) deed. Geconfronteerd met de track limits, geeft Hamilton in gesprek met onder meer RacingNews365 toe dat hij niet helemaal kon volgen hoe het nou zat. "Het was erg verwarrend", begint hij zijn verhaal na de GP van Bahrein. "Op de meeste circuits mag je niet met je wielen buiten de witte lijnen komen. Op dit circuit mochten we vrijda gen zaterdag niet buiten de lijnen komen, maar in de race weer wel. Dat is wat er was gecommuniceerd, dus dan mag je het ook doen tijdens de race..." Hamilton keek dan ook verbaasd op toen halverwege de race plots werd geoordeeld dat het niet meer mocht. "Het is een hele andere bocht als je moet kiezen tussen wel of niet binnen de lijnen blijven. Het is sneller als je wel buiten de lijnen mag komen, maar waar ligt de grens dan tijdens een inhaalactie?", vraagt hij zich hardop af. "Je mag niet buiten de lijnen inhalen, maar halverwege de race veranderden ze plots van mening en mocht je helemaal niet meer buiten de lijnen komen." Al met al een beslissing waar de Brit naar eigen zeggen wel mee kon leven en uiteindelijk van profiteerde. "Ik vond het prima. Al met al was het denk ik sneller voor mij, want ik kon daardoor beter voor mijn banden zorgen. Ik ben dan ook dankbaar voor de beslissing van de wedstrijdleiding en uiteindelijk kon Max me daardoor niet buiten de baan inhalen." Zelf snapte ook Max Verstappen er naar eigen zeggen weinig van. "Mij werd tijdens de race verteld dat sommigen wijd gingen en dat ik hetzelfde mocht doen, omdat je daar tijd mee wint. Toen deed ik het, maar daarna werd me weer verteld om ermee te stoppen. Ik weet het niet. Tijdens de kwalificatie mocht het niet, toen werd je rondetijd verwijderd, dus ik weet niet hoe het zo ver heeft kunnen komen dat mensen het zonder waarschuwing konden doen tijdens de race..." "Al met al, toen ik met Lewis in gevecht ging, overtrad ik de track limits. Heel snel zei de wedstrijdleider dat ik de positie terug moest geven. Dat deed ik ook", zo luidde de nuchtere analyse van de Nederlander.

Viaplay
x
Horner Red Bull-teambaas velt oordeel over Perez: "We verliezen opties"