De desbetreffende sidepods werden als eerst geïntroduceerd door Red Bull in 2022, waarna bijna het gehele veld ze een voor een overnam. En nu dus ook Mercedes. Tijdens de Grand Prix van Monaco voerde Mercedes de eerste updates aan de auto door, met opvallende, aflopende 'Red Bull-sidepods'. In gesprek met onder andere RacingNews365 werd aan de zevenvoudig wereldkampioen gevraagd wat hij de afgelopen maanden voor input heeft gehad in de ontwikkeling van de auto: "Het zijn ideeën van het afgelopen jaar, met het team en George Russell zijn we continu bezig geweest met vragen als 'waarom ziet dit er zo uit' en 'hebben we dit al geprobeerd'." "Nu hebben we wijdere sidepods, een beetje in de richting van die van Red Bull, en ik kan zeggen dat het niet mijn beslissing was om deze kant op te gaan", legt de Brit uit. "Toen we de auto voor het eerst dit jaar op het circuit zetten was het bijna een kopie van de auto van vorig jaar, alleen stuiterde deze niet. Een beetje als een knapper zusje, maar wel echt met vergelijkbare karakteristieken. "
Lang proces
Tijdens de Grand Prix van Monaco was het nog niet goed te zien of de updates die Mercedes heeft meegenomen voor significante verbetering zorgden. Tijdens de Grand Prix van Spanje daarentegen leek Mercedes een stuk beter te presteren, met een tweede en derde plek op het podium als eindresultaat. De grootste vraag die nu toch over blijft, is waarom het Duitse raceteam deze beslissing nu pas genomen heeft. De reden dat uiteindelijk toch gekozen is om voor andere sidepods te gaan, is volgens Lewis niet een beslissing die niet van de een op de andere dag is gemaakt: "We hebben opgelet waar we nu staan en waar het is misgegaan en nu zijn we langzaam weer op zoek naar een weg naar voren. Het is alleen jammer genoeg een lang proces."
Meest gelezen