"Valtteri was gewoon sneller in de auto. Om op dit circuit een ander in te halen, moet je 1,8 seconde per rondje sneller zijn. Dus na de eerste bocht van de race kon ik alleen maar proberen de boel in de hand te houden", analyseert Hamilton.
Pas na de race bleek dat de Brit te maken had met schade aan de vloer van zijn bolide. Daarnaast werd Hamilton 'gebruikt' om Ferrari af te weren. "Ik wilde Valtteri op twee, drie seconden blijven volgen. Maar toen bleek dat we een probleem met de auto hadden en werd het gat groter. Ik wilde goed omgaan met de banden. Als reactie op de strategie van de Ferrari's moest ik vroeg de pits in en vanaf toen was het voorbij, omdat ik wist dat er nog ruim veertig rondjes gereden moesten worden tot het einde op hetzelfde rubber." Hamilton vervolgt: "In plaats van pushen en dichtbij blijven, om vervolgens te worstelen met de banden - zoals Vettel had aan het einde van de race - was ik blij met het tempo, ook aan het einde van de race." De vijfvoudig wereldkampioen heeft dan ook geen zure nasmaak van de 'verloren' race. "Ik ben best blij met hoe ik gereden heb en deed wat moest gebeuren. Ik heb me niet gefocust op het gat naar Valtteri, dus dat maakt me niet uit. En mijn strategie was natuurlijk niet ideaal. Ik heb het gewoon verloren bij de start."
Meest gelezen