De Grand Prix van Rusland werd voor Lewis Hamilton een grote tegenvaller. Hij reed weliswaar naar het podium, maar door een straf van tien seconden moest hij genoegen nemen met de derde plaats, op geruime afstand van winnaar Valterri Bottas en nummer twee Max Verstappen. De tien seconden straf kreeg Hamilton vanwege een dubbele overtreding vooraf aan de race. Op weg naar de grid maakte hij een proefstart op een plek waar dat verboden was. Hij kreeg naast tien seconden straf ook nog 2 strafpunten op zijn licentie. Zowel over de tien seconden als de strafpunten sprak de Brit na afloop van de race schande, maar enkele uren na de race werd duidelijk dat de strafpunten waren ingetrokken. Daar ging wel eerst een bezoek van Hamilton en zijn team aan de stewards aan vooraf, zo erkent wedstrijdleider Michael Masi in gesprek met onder meer RacingNews365 als hij wordt gevraagd naar de beweegredenen achter het intrekken van de strafpunten. "De stewards hebben na de race met Lewis en Mercedes gesproken", geeft Masi toe. Dat leidde er toe dat de strafpunten voor Hamilton werden omgezet in een stevige boete voor Mercedes van 25.000 euro. "De stewards hebben besloten dat de strafpunten ongepast waren en daarom een boete uitgedeeld aan het team", zo luidde het oordeel van de stewards. Masi verheldert die beslissing: "Ja, Lewis was degene die in de auto reed, maar hij volgde wel de instructies van zijn team. Dat droeg bij aan de beslissing van hem om daar een proefstart te doen, dus daarom zagen de stewards reden genoeg om de uitgedeelde strafpunten weg te poetsen", aldus de wedstrijdleider, die niet vindt dat de regels omtrent proefstarts onduidelijk of ambigue waren. "Het was waarschijnlijk gewoon een miscommunicatie tussen Hamilton en zijn team, want zijn teamgenoot en alle andere coureurs gebruikten wel allemaal dezelfde goede locatie voor een proefstart, namelijk onmiddellijk rechts na de stoplichten in de pitstraat." Met medewerking van Dieter Rencken .
Meest gelezen