Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Lewis Hamilton

Hamilton 'dankbaar' voor rode vlag: "Een gelukkig moment"

Lewis Hamilton maakte in Imola een fout die je hem niet vaak ziet maken. Hij beseft zelf dat hij vervolgens wat geluk had toen de rode vlag werd gezwaaid en hij zijn opgelopen achterstand grotendeels weer zag verdampen.

Hamilton Imola
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Toen Lewis Hamilton op zijn verse medium banden de achtervolging op Max Verstappen had ingezet, ging het fout. Hij kwam bij het inhalen van achterlopers op het natte gedeelte van de baan terecht, waardoor hij in het grind gleed.

Hij stond lang te worstelen en uiteindelijk gooide hij zijn Mercedes W12 in zijn achteruit. De zevenvoudig kampioen kwam daardoor op een ronde achterstand te staan van rivaal Verstappen, maar toen George Russell en Valtteri Bottas samen voor de rode vlag zorgde, profiteerde Hamilton van de regels.

Die staan namelijk toe dat de coureurs zich van een ronde achterstand mogen ontdoen tijdens een rode vlag-situatie. En zo had de Brit plots geen ronde achterstand meer en kon hij in de resterende ronden nog van de negende naar de tweede stek rijden.

Na de race blikt hij tegenover onder meer RacingNews365 op filosofische wijze terug op de grote fout die hij maakte. "Als je in het leven een tegenslag meemaakt, dan moet je daar overheen weten te stappen. Als je zo'n uitdaging overwint, dan is dat heel bevredigend. Het zijn niet de fouten die definiëren wie je bent, het gaat niet om hoe je valt, maar om de manier waarop je weer opstaat."

Naar eigen zeggen komt het niet vaak voor dat Hamilton fouten maakt. "Het was verschrikkelijk om die fout te maken terwijl ik op die positie lag. Ik maak niet veel fouten, maar ik stond daar in het grind, ik keek naar de muur en weigerde te geloven dat mijn race voorbij was."

"Ik had de auto stil kunnen zetten, maar ik ben er dankbaar voor dat ik dat niet deed. Ik ben dankbaar dat ik achteruit reed in plaats van uit te stappen en de frustratie om wist te zetten in positiviteit. Het was een geweldige les voor mij."

Enige tijd later lag Hamilton weer op de tweede plek, nadat nota bene zijn teamgenoot was gecrasht en voor een rode vlag had gezorgd, waardoor Hamilton zich kon ontdoen van een ronde achterstand. De Brit beseft dat hij daar van geluk mocht spreken.

"Toen ik mijn auto weer op het asfalt wist te krijgen, was ik natuurlijk opgelucht. Ik wist dat ik waarschijnlijk een ronde achterstand zou hebben. Mijn team bevestigde dat en ik had geen idee hoeveel terrein ik nog goed zou kunnen maken in die omstandigheden", herinnert hij zich.

"Toch was het door die omstandigheden haast onvermijdelijk dat er iets zou gebeuren in het vervolg van de race. Zeker omdat iedereen rond die tijd de switch maakte naar de droogweerbanden. Je zou kunnen zeggen dat er toen een wat gelukkig moment kwam, waardoor we weer in dezelfde ronde kwamen als de leiders en we weer helemaal in de race zaten. Ik ben daar heel dankbaar voor."

Ook interessant:

Is Hamilton de 'Guus Geluk' van de Formule 1? En wat betekent de elfde overwinning van Max Verstappen voor zijn titelkansen? Genoeg om over na te praten in de RacingNews365 F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Mental Theo.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Lewis Hamilton

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Emilia-Romagna 2021 RN365 Nieuwsdossier

15 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"