Met een team als Mercedes achter hem kan de bewering eenvoudig worden gemaakt dat het succes Lewis Hamilton simpelweg komt aanwaaien. De Britse Formule 1-coureur is het niet eens met dit idee. Integendeel, naar eigen zeggen vond Hamilton het seizoen van 2019 het lastigste jaar voor het team van Mercedes. "Dit is absoluut geen makkelijk jaar geweest. Sterker, het is denk ik een van de lastigste jaren geweest voor het team. Met het verlies van Niki Lauda zijn we een cruciaal lid van het team verloren en gingen we door een zeer emotionele tijd. Daarnaast had ik Bono (Hamilton's race engineer, red.) niet altijd naast mijn zijde, dus waren er allerlei dingen die mijn concentratie verstoorden. In die zin was dit het lastigste jaar, omdat je in de Formule 1 altijd op het top van je kunnen moet presteren om te winnen." Hamilton werd gedurende het seizoen niet alleen via de mentale kant van het spel op de proef gesteld, ook de technische zijde van de Formule 1 liet voor Mercedes aan zich te wensen over. "Deze auto, de W10, is niet makkelijk voor ons geweest. Voorafgaand aan het seizoen waren we serieus in de veronderstelling dat we een achterstand hadden. Het was een behoorlijke opgave, met name in de tweede helft van het jaar, waar we het tegen Red Bull en Ferrari moesten opnemen", aldus een opgeluchte Hamilton. De Mercedes-coureur is dan ook van mening dat hij dit jaar de beste prestatie van zijn carrière heeft neergezet. "Ik denk dat dit mijn beste jaar in de Formule 1 is geweest, dat weet ik eigenlijk wel zeker. 2018 was een jaar waarin we veel wisten te groeien en die groei wilde ik meenemen naar dit seizoen. Ik wilde het jaar beginnen zoals ik de vorige was geëindigd. Ik denk dat ik die kracht gedurende het jaar vast heb weten te houden. Ik ben heel consistent geweest, vooral ook in de kwalificaties." Beluister hieronder de nieuwste aflevering van de Formule 1-podcast van RacingNews365. Hierin wordt door autocoureur Tim Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en gastheer Jeroen van Inkel gesproken over onder andere de zaak rondom Ferrari's motor.
Meest gelezen