Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hamilton dolbij dat hij Verstappen bij wist te houden: "Dat is groots!"

Lewis Hamilton wist aan het begin van de Mexicaanse Grand Prix in het spoor van Max Verstappen te blijven, tot vreugde van de Mercedes-coureur, die ziet dat zijn team stappen aan het zetten is.

De tweede plek voor Lewis Hamilton was uiteindelijk het maximaal haalbare tijdens de Grand Prix van Mexico. Max Verstappen ging er met de overwinning vandoor, uiteindelijk met een voorsprong van ruim vijftien seconden op zijn Mercedes-rivaal. Dat verschil werd vooral in de tweede stint gemaakt, toen Verstappen op de mediumbanden reed en Hamilton op de harde banden. In de eerste stint kon de Brit het tempo nog redelijk goed volgen. Daar is hij na afloop in gesprek met onder meer RacingNews365 zeer tevreden mee. "Ten eerste ben ik heel blij om hier op het podium te staan en ben ik blij dat ik de Red Bulls heb kunnen splitten. Dat is denk ik echt een geweldig resultaat voor ons." "Tijdens het laatste Grand Prix-weekend hebben we een nieuwe update meegenomen en om daar het gat een beetje mee verkleind te hebben, is geweldig. Red Bull heeft nog steeds een voorsprong, maar het was prachtig om mee te strijden in de kwalificatie en de tweede en derde startplek te pakken."

Inferieure strategie

De strategie van Mercedes hielp Hamilton niet mee. Daar waar Verstappen van soft naar medium ging, startte de zevenvoudig kampioen juist op de mediums, gevolgd door een tegenvallende stint op de inferieure harde banden. Iets waar Lewis naar eigen zeggen vooraf al voor vreesde. "Voorafgaand aan de race hadden we het over de strategie en ik wilde graag dat we met een van de twee bolides risico namen en wat anders deden. Ik had een onderbuikgevoel dat de anderen op de zachte band gingen starten en toen iedereen de bandenwarmers van de banden haalde, stond iedereen om ons heen inderdaad op de zachte banden, terwijl wij op medium banden stonden." "Toen dacht ik dat we misschien in de problemen zaten, maar het was een lange, lange race, dus ik dacht dat de rest misschien twee pitstops zou doen. Uiteindelijk bleek de rest denk ik de betere bandenstrategie te hebben, maar ik ben dankbaar dat ik in de eerste stint bij wist te blijven. Dat is groots, dat ik een Red Bull bij kan houden"

Waarom geen soft?

Hamilton had in theorie zijn eerste stint op de medium band zo lang mogelijk kunnen uitrekken, zodat hij in het slot van de race op de zachte banden de jacht op de Red Bull van Verstappen kon openen. Een strategie die bij bijvoorbeeld Daniel Ricciardo zeer goed werkte. Uiteindelijk koos Mercedes gewoon voor de harde band, die uiteindelijk niet goed bleek te werken. Hamilton denkt wel te weten waarom zijn team dat deed. "Ik vertelde mijn team constant dat mijn medium banden nog in orde waren, maar ik neem aan dat de andere coureurs bijna in mijn pitstopwindow zaten." "Sergio had zijn pitstop al gemaakt, dus ik neem aan dat hij sneller reed en als ik na een pitstop achter hem op de baan was gekomen, dan was het helemaal klaar geweest. Dat was denk ik de reden (dat hij niet langer doorreed op de medium om uiteindelijk naar soft te gaan, red.)", zo sluit de zevenvoudig kampioen af.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"