Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Hamilton en Wolff blij met FIA-rapport: 'Goed dat ze toegeven dat Masi fout zat'

Het hoofdstuk Abu Dhabi 2021 lijkt eindelijk gesloten. Alhoewel Mercedes natuurlijk liever had gezien dat Lewis Hamilton wereldkampioen was geworden, kunnen ze na de publicatie van de onderzoeksresultaten wel leven met de uitkomst.

Hamilton Bahrain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Michael Potts / RacingNews365
Op zaterdag onthulde de FIA het rapport over de gebeurtenissen tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi vorig jaar. Max Verstappen en Lewis Hamilton vochten daar om de wereldtitel, die uiteindelijk de kant van de Nederlander op ging.

Er ontstond echter veel controverse, nadat er in het slot van de race de baan op kwam en wedstrijdleider Michael Masi de regels vrij interpreteerde om zo toch nog een ronde te kunnen racen. Hamilton verloor zijn titel, toen hij toch nog kon worden ingehaald door Verstappen.

Masi maakte een fout

In het rapport erkent de FIA dat de toenmalige wedstrijdleider, die inmiddels is vervangen, een fout heeft gemaakt. Wel waren er verzachtende omstandigheden. Zo handelde hij naar eer en geweten en probeerde hij de wedstrijd onder een groene vlag te laten eindigen, zoals de teams altijd graag willen zien.

Verder hielp de druk van buitenaf, zoals de teambazen die in zijn oren schreeuwden, niet mee en lieten de regels ruimte voor interpretatie. Daarnaast had Masi misschien meer steun nodig gehad in zijn rol als wedstrijdleider, zo staat in het rapport, dat we hier voor je hebben samengevat.

Uiteindelijk vloeiden er vier aanbevelingen uit het rapport, die hier zijn terug te lezen.

Hamilton blij met het rapport

Gevraagd naar het rapport, laat hoofdrolspeler Hamilton weten blij te zijn dat het openbaar is gemaakt. Eerder pleitte hij daar namelijk al voor, in tegenstelling tot Max Verstappen. Gelezen heeft hij het nog niet, maar wel is hij blij dat in ieder geval duidelijk is geworden dat Masi een fout maakte.

"Na het weekend zal ik het helemaal lezen", vertelt hij aan onder meer RacingNews365. "Het feit dat er transparantie is en er wordt gezegd dat het een menselijke fout was, is een positieve stap", zo redeneert de zevenvoudig kampioen, die benadrukt dat hij geen excuses had verwacht als hem wordt verteld dat de FIA deze in het rapport niet maakt.

"Ik verwachtte geen verontschuldigingen en daar was ik ook niet op gefocust. We kunnen niet terug gaan, helaas, en het verleden aanpassen. Ik focus me op hetgeen dat ik nu en in de toekomst kan doen met mijn team, om de huidige auto te verbeteren. We hebben werk aan de winkel!"

Wolff: "Hoofdstuk is nu gesloten"

Tot slot is ook Toto Wolff in zijn nopjes met de onthulling van het rapport. Dat het rapport nu voor iedereen te lezen is, noemt hij een belangrijke ontwikkeling. "Het is een grote stap", onderschrijft hij.

"Of het rapport nou compleet, zwak, of hard is, het is goed dat het naar buiten is gebracht. Er staat de zin over een 'menselijke fout' en die woorden en de erkenning daarvan is heel belangrijk. Nu kunnen we het hoofdstuk afsluiten", aldus de Mercedes-teambaas.

Het verleden kan niet meer aangepast worden, weet ook Wolff, die tot slot hoopt dat de FIA zijn lesje nu heeft geleerd. "Ik ben in ieder geval blij dat er meer transparantie is. Na mijn gesprekken met de nieuwe FIA-president weet ik dat hij heel resoluut is en een systeem wil hebben dat minder gevoelig is voor fouten."

"Dat is wat telt. Door blijven gaan over Abu Dhabi maakt niemands leven makkelijker. Het is gebeurd, de trofee staat in iemand anders zijn kast. Dat is het, hoofdstuk gesloten. De FIA heeft geleerd hoe bepaalde dingen niet moeten worden aangepakt."

Ook interessant:

Video: de geniale en intieme details van Red Bull, Mercedes en Ferrari

Op welke manier verschillen de Ferrari, Red Bull en Mercedes van elkaar en op welke punten zijn ze uniek? Check het in onderstaande, technische videoanalyse.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

122 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
RN365 F1-podcast Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen