Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hamilton genekt door fundamenteel Mercedes-probleem: "Dit moet 100% weg"

Lewis Hamilton voelt zich niet thuis in zijn Mercedes-bolide en de komende races zal dat niet gaan veranderen. Waarom? De hoofdoorzaak zit hem in een belangrijk onderdeel van het ontwerp.

Mercedes doet het anno 2023 niet al te fantastisch. Gekeken naar het middenveld gaat het niet heel slecht, maar meestrijden voor overwinningen, laat staan kampioenschappen, lukt ze nog niet. Red Bull is een klasse apart en ook Aston Martin en Ferrari zijn competitief. Daar komt voor Lewis Hamilton nog eens bovenop dat hij écht niet overweg kan met zijn W14. George Russell heeft het makkelijker in diezelfde Mercedes-wagen, maar waarom? In Australië stond Hamilton de pers, waaronder RacingNews365 , te woord over het probleem. "Ik weet niet of men dit weet, maar we zitten dichter op de voorwielen dan anderen." "Onze cockpit is meer naar voren geplaatst. Als je rijdt, dan voelt het alsof je op de voorwielen zit en dat is een verschrikkelijk gevoel als je aan het racen bent. Dit verandert de hele houding van de auto. De auto wordt minder voorspelbaar dan als je meer naar achteren of middenin de auto zit. Ik heb er heel veel last van", zo baalt de zevenvoudig kampioen. Dit is niet het enige probleem bij de Mercedes-bolide.

Nóg een nadeel voor Hamilton

Het zero-pod design van de W14 heeft nog een ander nadeel waar Hamilton over klaagt. "Bovenop het probleem met de positionering is er iets met de aerodynamica, die zich focust op de voorkant van de auto in plaats van de achterkant. Het probleem doet zich voor als je in begint te sturen, net nadat je de remmen loslaat. De achterkant beweegt en daar is minder grip dan anderen hebben." "Of juist andersom: soms vooraan, soms bij de neus en dan verandert het weer. De auto doet het tegenovergestelde van wat we willen en dat proberen we aan te pakken." Hamilton wil koste wat kost van de bovengenoemde karakteristieken af: "Dit móét verdwijnen, dat is 100% zeker."

Waarom Hamilton een probleem heeft

De Mercedes-coureur wil zo snel mogelijk van het probleem met de onbalans af, maar dat gaat hoe dan ook niet lukken. De voor hem verstoorde balans heeft namelijk grotendeels te maken met de positionering van de cockpit, wat een fundamenteel onderdeel is van het ontwerp van de bolide in zijn geheel. Ondanks het feit dat het centimeterwerk is, maakt de positionering van de coureur een wereld van verschil. De technische reglementen bieden enige vrijheid in waar de coureur precies zit. Achteraan de cockpit is er een speling in de reglementen: de achterkant van het hoofd van de bestuurder moet tussen de 50 en 125 millimeter van de achterkant van de cockpit zitten. Bij het ontwerpen van de W14 is dus gekozen om de coureur enkele centimeters naar voren te plaatsen, om zo ruimte te creëren in het verdere ontwerp van de bolide. Een F1-bolide is één grote puzzel, waarbij alles verandert als er een ingrijpend onderdeel zoals de positionering van de rijder wordt aangepast. Even de stoel verstellen is dus geen optie, waardoor Hamilton nog langere tijd last zal hebben van het probleem. Pas bij de eerste ingrijpende updates zal er een aanpassing mogelijk zijn, maar zelfs dan is het nog lang niet zeker dat het probleem daadwerkelijk aangepast wordt - of kan worden.

Viaplay
x
Verstappen Magistrale Verstappen evenaart twee unieke records in kwalificatie Imola