De GP van Azerbeidzjan was er een die Lewis Hamilton al op zaterdag verloor. De Ferrari had de snelheid om mee te doen voor de pole, maar na een dramatische Q2 moest Hamilton het doen met slechts P12. De Brit had een goede start, maar kwam uiteindelijk terecht in een DRS-trein, aangevoerd door Liam Lawson. Een achtste plaats was uiteindelijk het maximaal haalbare.
Na afloop van de race probeert Hamilton het positief te bekijken: "Het was natuurlijk een teleurstellend resultaat, maar ik had een goede start van de race en de snelheid was ook prima. Ik gaf alles wat ik had. De auto voelde stukken beter dan voorheen. Het was alleen moeilijk om dichter bij de auto's voor je te komen", begint Hamilton tegenover diverse media, waaronder RacingNews365.
"Het is duidelijk dat de kwalificatie heel belangrijk was en daar hebben we het laten liggen. Kijk maar naar Williams (met Carlos Sainz), waar ze kwalificeerden en waar ze finishten. Maar goed, er zijn veel positieve punten om uit te halen, en zeker ook dingen om mee te nemen uit het weekend. Ik zal proberen daarvan te leren."
Gegokt en verloren
In de top tien waren er twee duidelijke strategieën te zien. Een deel koos voor een korte eerste stint en kwam binnen rond de twintigste ronde. Hamilton behoorde tot de groep coureurs die vanaf ronde 36 kozen voor de pitstop. Het idee hiervan was duidelijk: "Ik bleef gewoon doorgaan in de hoop dat er een safety car kwam, maar er was niets. Dat was gewoon pech hebben."
De keuze van Hamilton was niet ongebruikelijk. Meer dan de helft van de voorgaande Grands Prix in de straten van Baku kende een safety car-periode. De 2025-editie ook, maar dat was alleen in de eerste paar ronden van de race na de crash van Oscar Piastri. In Monza kende de race ook geen safety cars. Toen waren het de McLarens die in een wanhoopspoging lang buitenbleven, hopend dat een neutralisatie hen de kans gaf om voor Verstappen te eindigen.
"Dat is al vaak gebeurd dit jaar. We zien gewoon geen incidenten!", reageert Hamilton. De Brit heeft hier overigens niet helemaal gelijk in. In totaal (safety cars na ronde 1 en sprintraces niet meegerekend) is de safety car 11 keer ingezet en werd de race 6 keer met een virtual safety car geneutraliseerd. Dat is gemiddeld één neutralisatie per race. Het lijkt er dus op dat Hamilton simpelweg gegokt en verloren heeft.
Ook interessant:
Moeten we nog verrast zijn als Max Verstappen en Red Bull verrassen? Of zien we een patroon en is het team daadwerkelijk bezig aan een opmars? Het is de vraag die natuurlijk centraal staat in nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, waar Mike Hezemans, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk hun opwachting maken.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!