Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hamilton grote verliezer met eenjarig Mercedes-contract

Eindelijk! Wereldkampioen Lewis Hamilton heeft een stoeltje voor 2021. De Brit rijdt zoals verwacht voor het F1-team van Mercedes, maar de champagne zal niet rijkelijk vloeien.

Maandenlang werd er al gesproken en gespeculeerd over de toekomst van Lewis Hamilton. Stoppen was geen optie voor de Brit, die in 2021 op jacht kan naar zijn achtste wereldtitel. Een aantal waarmee hij het record van Michael Schumacher zou verbreken. De enige logische optie voor Hamilton was dan ook om in 2021 te racen voor Mercedes. Het team dat sinds 2014 de Formule 1 domineert en ook voor dit seizoen torenhoog favoriet is. De kansen van Lewis om te slagen in zijn missie worden hoog ingeschat. Maar desondanks duurden de onderhandelingen maanden. Waarom is Hamilton de verliezer van de onderhandelingen?

Eenjarig contract

De nieuwe eenjarige verbintenis stelt Hamilton in staat om op recordjacht te gaan, maar waarom slechts een deal voor één jaar? Die vraag houdt de gemoederen meer bezig dan het feit dat Hamilton dit seizoen voor Mercedes rijdt. Voor een combinatie die al sinds 2013 samenwerkt en nagenoeg alle records verbrak, is het een bijzonder schamele overeenkomst. De twee vorige deals die Hamilton en Mercedes sloten waren beiden voor drie seizoenen. Hamilton, 36 jaar, gaf recent nog aan dat hij nog enkele seizoenen in de Formule 1 wil rijden. De verbintenis die moeizaam tot stand kwam, geeft aan dat het allerminst zeker is dat Mercedes ook na 2022 met hem door wil gaan.

Het hele proces nog een keer?

Na de standaard woorden over hoe geweldig het is dat Hamilton en Mercedes met elkaar doorgaan, klonk ook direct twijfel door in de antwoorden van Wolff op de vragen van journalisten. Gaat het hele circus dit jaar opnieuw beginnen? En waarom dan die eenjarige deal? De boodschap van Wolff was tweeledig: de Formule 1 staat op een kruispunt met de nieuwe regels die in 2022 ingevoerd gaan worden én Mercedes wil zien hoe het bedrijf en de wereld zich ontwikkelt tijdens de coronapandemie.

Lager salaris?

Teambaas Toto Wolff liet al weten dat Hamilton water bij de wijn heeft moeten doen. "Het zijn zware tijden voor de auto-industrie en de rest van de wereld", was zijn antwoord toen gevraagd werd naar een mogelijk salarisoffer van Hamilton. Binnen Mercedes zou veel weerstand zijn om het salaris van Hamilton van 40 miljoen dollar per jaar te betalen. Dat Mercedes fors minder auto's verkocht in 2020 dan in voorgaande jaren speelt hier zeker een rol in. Waarom één persoon zoveel geld betalen, terwijl de rest van het bedrijf moet inleveren? In gesprek met een select media-gezelschap, waaronder RacingNews365 , probeerde Wolff het onderwerp salaris te omzeilen door aan te geven niet in detail te willen treden. Vakkundig noemde de Oostenrijker de budget cap die ingevoerd wordt om de kosten in de Formule 1 te verlagen. Details over het salaris zijn nog niet naar buiten gekomen, maar dat Hamilton water bij de wijn heeft moeten doen moge duidelijk zijn.

Mercedes kan zelf de nieuwe kampioen kiezen

Niet alleen de Formule 1-regels veranderen in 2022, mogelijk ook de pikorde in de Formule 1. Is Mercedes dat seizoen ook nog zo dominant, of zien we teams als Red Bull of Ferrari domineren? Feit is dat het Mercedes stoeltje momenteel het meestgewilde is en de Duitse renstal uit tal van talenten kan kiezen. De contracten van Valtteri Bottas en Hamilton lopen aan het einde van dit seizoen af. Dit betekent (wederom) twee stoeltjes beschikbaar! Een daarvan zal er waarschijnlijk naar George Russell gaan, maar voor de andere zijn voldoende gegadigden. De naam van Max Verstappen staat op de shortlist van Toto Wolff. Ja, Verstappen heeft een doorlopend contract met Red Bull tot en met eind 2023. Daarin staan exit clausules die grof gezegd omvatten dat Red Bull hem een competitieve motor én auto moet geven. Het team beschikt na 2021 niet over een motorleverancier en de vraag is hoe succesvol het kan zijn als het met een 'white label' Honda-motor gaat racen in 2022. Coureurs als Verstappen, Russell, Lando Norris, dat zijn de mannen van de toekomst in de Formule 1. En alle drie zijn ze beschikbaar voor 2022. Dit betekent dat Lewis' onderhandelingspositie aanzienlijk slechter is geworden. Hamilton, volgend jaar bij aanvang van het seizoen 37, wordt er niet jonger op. De vraag is dan ook hoeveel hij nog kan eisen van Mercedes bij mogelijke nieuwe contractonderhandelingen. Dat terwijl voor Mercedes de keuze reuze is.

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel