Lewis Hamilton tikte onlangs zijn zevende wereldtitel in de Formule 1 binnen. Zes daarvan won hij met Mercedes, de allereerste pakte hij in dienst van McLaren. Gevraagd hoe Mercedes zo constant en op hoog niveau weet te presteren, komt onder andere de wisselwerking tussen coureur en team ter sprake. Zo stipt hij aan dat het er bij Mercedes heel anders aan toe gaat dan in zijn tijd bij McLaren. Engineers hebben de neiging om alles beter te weten, soms zelfs tot het punt waarop men liever niet naar de coureurs luistert. Dat was in ieder geval wel zo bij McLaren en dat is totaal anders bij Mercedes", zo legt Hamilton uit in gesprek met Auto, Motor und Sport . "Ik stap niet op mijn engineers af om hen te vertellen wat ze moeten doen. In plaats daarvan zeg ik 'daar en daar klopt iets niet, dat moet beter kunnen'. Vervolgens gaan ze in beraad en komen ze terug met een paar suggesties. Zp werken we stap voor stap vooruit." Als hij uitgenodigd wordt een voorbeeld te geven, hoeft Hamilton daar niet lang over na te denken. "De Mercedes is de langste auto van het veld, maar het grappige is dat geen enkel team dat heeft overgenomen. Ze zitten zo vast in hun eigen concepten, dat ze dat niet los willen laten." "Het nadeel van onze lange wielbasis was echter dat we niet heel goed waren in de hele krappe bochten. Daar stond tegenover dat we altijd een stabiele auto hadden die goed was in snelle en medium-speed- bochten. Die trend zagen we ook deze winter, waarop ik de druk op het team wat heb opgevoerd om die problemen in de langzame bochten te verhelpen. Dat is gelukt zonder op andere gebieden al te veel in te leveren."
Meest gelezen