Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hamilton pleit voor een nieuwe Grand Prix op de F1-kalender

Lewis Hamilton heeft laten zien waar hij een nieuwe Grand Prix zou willen hebben in de nabije toekomst. De Formule 1-kalender groeit en geeft mogelijkheden voor een aantal interessante nieuwe races.

In Zuid-Afrika moet als het aan Lewis Hamilton ligt een nieuwe Grand Prix komen op de Formule 1-kalender. De Mercedes-coureur vindt het 'een goede volgende stap' voor de koningsklasse van de autosport, zo laat hij weten aan onder meer RacingNews365. Voor het seizoen van 2022 reist het Formule 1-circus af naar vijf van de zeven continenten (zonder races in Afrika en Antarctica), Hamilton wil hier een zesde continent aan toevoegen. De regerend wereldkampioen hoopt dat Zuid-Afrika wordt meegenomen als optionele extra race voor de kalender van 2023. "Deze plaats is belangrijk voor mij, het is een streven om een race te krijgen in Zuid-Afrika", vindt Hamilton. "Ik denk dat dit een geweldige vervolgstap is op de F1-kalender. Het is een goede toevoeging om te laten zien hoe prachtig het land is." Ook Formule 1-CEO Stefano Domenicali heeft zijn interesse geuit in het houden van een Grand Prix op het Afrikaanse continent. "Noord en Zuid-Afrika zijn belangrijk voor mij", legt Domenicali uit voor de microfoon van onder andere RacingNews365. "Het is goed om nieuwe locaties toe te voegen of om terug te keren naar circuits welke al te zien waren in de geschiedenis van de koningsklasse."

Waarom Zuid-Afrika weinig kans maakt op een F1-race

Wanneer er over een Formule 1-wensenlijst wordt gepraat, is Zuid-Afrika steevast een potentiële host, met Kyalami vaker wel dan niet het topcircuit dat moet worden benoemd. Wanneer Liberty Media praat over nieuwe races, is Zuid-Afrika in de mix, en met een goede reden: Afrika is het enige bewoonde continent zonder een Grand Prix. Sinds de laatste Grand Prix van Zuid-Afrika in 1993 zijn Maleisië, Singapore, Bahrein, China, Turkije, India, Korea, Abu Dhabi, Saoedi-Arabië én Qatar allemaal op de kalender gekomen met hun sprankelende nieuwe circuits. Ook in de VS zullen er nieuwe races worden toegevoegd aan de kalender, waaronder een GP in Miami. Vietnam was bijna klaar voor een race, voordat het coronavirus toesloeg, Valencia bouwde een stratencircuit en Zandvoort, waar in 1985 voor het laatst een race werd gereden, is eveneens teruggekeerd. Ondanks vijf recente projecten om de F1 terug te brengen naar het zuidpunt van Afrika, is de F1 niet dichter bij een Grand Prix dan in 1994, het jaar waarin Nelson Mandela tot president werd gekozen. Het is duidelijk dat Zuid-Afrika een slag heeft gemist (of 15). Toch heeft Zuid-Afrika in Jody Scheckter, Zuid-Afrika een wereldkampioen gevierd voordat Finland, Frankrijk, Duitsland en Spanje dat deden, een kant-en-klaar 'Grade 1' circuit (Kyalami), een stad met een perfecte achtergrond voor een straatrace (Kaapstad) en een bloeiende motorindustrie een immens populaire toeristische bestemming gecreëerd. Dus de simpele vraag: "Waarom geen GP van Zuid-Afrika?" Het komt neer op een combinatie van een gebrek aan inzet van lokale en nationale autoriteiten en nul commerciële steun: de regeringen hebben andere prioriteiten. Met de hostingprijzen van Liberty, de promotiekosten zonder staatssteun en de gemiddelde prijs van een race op Kyalami (waar maximaal 70.000 toeschouwers kunnen komen) komt de prijs neer op de helft van een modaal salaris. In Groot-Brittannië is dit voor eenzelfde ticket 20 procent, ook voor een race zonder staatssteun. Is het een wonder dat commerciële geldschieters terugdeinzen als ze met zulke aantallen worden geconfronteerd, vooral wanneer de politieke wil schittert door de voortdurende afwezigheid? Artikel gaat verder onder de afbeelding

Als trotse dubbele nationaliteit, Zuid-Afrikaans/Belgisch, die pleit voor een race in Kyalami, zou ik niets liever willen dan twee 'thuis' Grands Prix per jaar, beide op een iconische locatie. Ik vrees echter dat Liberty de mogelijkheden van Kyalami en Kaapstad over het hoofd zal zien en een ander Afrikaans land zal verkiezen boven deze opties. Eerlijk gezegd kan ik Liberty niet de schuld geven van het moe worden van de beloftes in Zuid-Afrika. Ongeacht hoe goedbedoeld de woorden van Lewis Hamilton in Austin waren (en ik geloof dat hij oprecht in Zuid-Afrika wil racen) ontdekte zijn vader Anthony zeven jaar geleden met aanzienlijke inspanning en kosten voor zichzelf dat geen enkel land het voorrecht heeft om zomaar een ​​Grand Prix te organiseren. Ondanks alle mogelijkheden voor Zuid-Afrika met haar F1-traditie, organiseerde Marokko in 1958 een GP, vier jaar voordat Zuid-Afrika dat deed. Het is een populaire toeristische bestemming met een gemiddeld klimaat en ligt dichter bij Europa. Vergeet niet dat het land ook World Touring Cars en de Formule E organiseerde, terwijl Kaapstad onlangs zijn inaugurele (2022) Formule E-race verloor door gebrek aan politieke belangen. Wed niet tegen Marokko..

Viaplay
x
Max Verstappen zet deur wagenwijd open voor nieuw raceavontuur