Het was nogal een affiche toen in 2021 de Extreme E het levenslicht zag. Lewis Hamilton zou meedoen met een eigen team, net zoals zijn voormalig Formule 1-aartsrivaal Nico Rosberg. En hoewel de twee nooit zelf achter het stuur kropen, was de strijd ongemeen spannend. In het eerste jaar scoorden de twee teams exact evenveel punten, maar werd Rosberg X Racing op basis van meer overwinningen kampioen.
Een jaar later veroverde X44 de titel met slechts twee punten verschil. Wéér een jaar later zakte X44 terug naar de vierde plaats in het kampioenschap, terwijl Rosberg X Racing de tweede titel pakte. In de eerste twee jaar kon X44 terugvallen op de diensten van rallylegende Sebastien Loeb, in '23 werd hij vervanger door de minder bekende Fraser McConnell. De dame in het team - in Extreme E worden altijd een man en een vrouw aan elkaar gekoppeld als rijderpaar - was al die jaren Christina Gutierrez.
Een vierde seizoen zit er dus niet in voor hen, althans niet met X44. X44 laat in een statement weten: "Na drie jaar als lid van de Extreme E-familie kondigen we aan dat we de klasse zullen verlaten. We hebben drie geweldige seizoenen achter de rug met meerdere overwinningen en zelfs een wereldtitel."
"Dank aan onze coureurs Christina, Fraser en Seb en aan alle teamleden die hard hebben gewerkt om te bereiken wat we hebben bereikt. Nog trotser dan op onze resultaten zijn we op het feit dat we deel hebben uitgemaakt van een groter geheel dat erop inzet motorsport duurzamer te maken, waarbij we mensen van verschillende komaf de kans hebben gegeven te excelleren in dit team."
"Ook al doen we zelf niet meer in 2024, we zullen aan de zijlijn de klasse een warm hart toedragen, terwijl we de ontwikkelingen met het oog op de Extreme H met interesse zullen volgen." De Extreme H wordt per 2025 de opvolger van de Extreme E, waarbij de auto's niet langer op elektriciteit zullen rijden, maar op waterstof.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!