Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Hamilton verklaart zijn vele track limit-overtredingen en wijst naar Perez en Norris

Lewis Hamilton kon zijn Mercedes tijdens de GP van Oostenrijk niet binnen de lijnen houden. Hij legt uit waarom.

Hamilton Austria
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Grand Prix van Oostenrijk was nog geen 17 ronden onderweg of Lewis Hamilton stond als eerste coureur al op scherp. Hij had al drie keer de track limits overschreden. Het duurde niet lang voordat hij een tijdstraf van vijf seconden kreeg voor het veelvuldig overschrijden van deze track limits.

In gesprek met onder meer RacingNews365 legt de zevenvoudig kampioen uit waarom het hem niet lukte om zich aan de limieten van de baan te houden. Dat had, volgens hem, te maken met de hoeveelheid downforce waarmee hij reed aan de voorkant van zijn wagen.

"We reden met erg weinig voorvleugel (zodat deze wat minder downforce genereert, red.), omdat we wisten dat de achterkant van onze wagen hier erg slecht is. Daarom reden we met weinig vleugel, om de balans goed te houden tijdens een lange run."

Maar dat werkte tegen hem. "We hadden echter veel te veel vleugel weggehaald, want in bocht negen en tien gleed ik gewoon naar buiten en kon ik niets doen. Tijdens de pitstops hebben we weer veel extra vleugel gezet", aldus de Brit. Overigens is dat een van de weinige wijzigingen die is toegestaan aan een auto, nadat deze na afloop van de kwalificatie onder de parc fermé-regels vallen.

Hamilton wil af van straffen

Volgens Hamilton moet de FIA en de Formule 1 op zoek naar een oplossing, want dit heeft niets meer met racen te maken zo. "Voor dit circuit moeten we denk ik een oplossing zoeken. Een paar jaar geleden hadden we hier geen track limits en toen was het veel leuker om hier te racen."

Op de radio was Hamilton vocaal over Norris en Perez, die volgens hem ook meermaals over de schreef gingen. Voor hen kwam er echter geen straf. Lewis voelde zich er niet goed bij dat hij zijn collega coureurs constant 'aan moest geven'. "Het is raar om hier rond te rijden en het constant te hebben over de coureur voor je, want het team vraagt dat van je. Dat is niet zoals racen hoort te zijn."

"Zodra Lando voorbij me was, ging hij ook heel vaak van de baan. Misschien wel tien keer, net als Perez. Hij ging er in bocht negen af, in bocht tien en een straf kreeg hij niet. Het is dus duidelijk dat iedereen het gewoon hoort te mogen en dat niemand een straf moet krijgen", zo sluit hij af.

Formule 1 GP Oostenrijk 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Live Reacties na zwaarbevochten zege Verstappen in Imola