Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hamilton: "Verstappen is echt niet de eerste persoon die zo tegen me racet"

Lewis Hamilton heeft dit jaar de grootste moeite om op de baan Max Verstappen in te halen. De Nederlander maakt zichzelf graag breed, tot frustratie van de Brit, maar hij is het naar eigen zeggen gewend. Al heel zijn leven wordt er zo tegen hem geracet.

Niet voor het eerst kwamen de twee elkaar tijdens het Grand Prix-weekend in Monza tegen. In de eerste chicane probeerde Max Verstappen buitenom te gaan, maar Lewis Hamilton was het daar niet mee eens. De twee crashten en Verstappen belandde bovenop de Mercedes W12 van de Brit. Hij hield er wat nekpijn aan over, want de band van de Red Bull-coureur belandde kortstondig op zijn hoofd. Hamilton kwam met de schrik vrij, zo vertelt hij in gesprek met ESPN . "Ik was dankbaar en ik dacht ‘wow’, dingen kunnen heel snel veranderen in het leven. Een milliseconde en alles kan anders zijn. Ik voelde me dankbaar dat ik in Rusland kan zijn en dat ik er niet erger aan toe was." Toch besloot hij ondanks een pijnlijke nek naar New York te vliegen om het MET gala bij te wonen. Het was geen gemakkelijke keuze. "Ik dacht, ‘misschien moet ik maar niet gaan’. Ik wilde echter niet de mensen teleurstellen. Angela Cullen (zijn trainster, red.) is met mij mee geweest in het geval ik meer last kreeg." Formule 1 is en blijft een gevaarlijke sport, en dat weet Hamilton maar al te goed. Hij is dan ook dankbaar voor de veiligheid in de koningsklasse van de autosport, die door de jaren heen enorm is verbeterd. "In mijn jonge dagen dacht ik niet aan de mogelijke ernstige gevolgen van een crash. Als je jong bent denk je dat je voor eeuwig zal leven, maar nu ben ik er bewuster van dat het niet zo is. Daarom ben ik zo dankbaar. Zo had ik er echt niet in gestaan als ik jonger was." "Ik hou echter van wat ik doe en ik weet dat er altijd gevaar is", vervolgt hij. "Ik ben gewoon dankbaar dat de veiligheid zo goed is. Ik wilde na de crash in Monza heel snel weer terug in de auto kruipen. Als dat niet het geval was geweest, dan weet je dat het tijd is om te stoppen." Artikel gaat verder onder de afbeelding

Hamilton moest dit seizoen meerdere malen wijken voor Verstappen. Naar eigen zeggen deed hij dat om een crash te voorkomen. "In bepaalde scenario’s heb ik inderdaad eieren voor mijn geld moeten kiezen, omdat we anders gecrasht zouden zijn. Dan denk ik ‘ik versla hem wel op een andere manier’. Dan daag ik hem wel op een andere manier uit, in een andere bocht of op strategie." "Dat komt door de ervaring en ik hoop dat ik daar de vruchten aan het einde van het jaar van pluk. Je moet natuurlijk de juiste balans vinden daarin. Dat probeer ik ook." Het is in ieder geval niet de eerste keer dat Hamilton zich op de baan in zulke situaties bevindt. Nee, hij meent dat hij altijd al te maken heeft gehad met coureurs die zich heel breed maken. "Max is echt niet de eerste persoon die zo rijdt. Ik heb altijd al een doelwit op mijn rug gehad. Al sinds ik heel jong was reed ik vooraan. Ik reed vele jaren voor ik in de Formule 1 kwam al met nummer een op mijn auto." "Ook Alonso gaf nooit op”, zo vervolgt hij al doelend op zijn gevechten met de Spanjaard. “Ik heb tegen veel coureurs geracet die zo rijden. Sommigen zijn slimmer dan anderen en ik weet dat het een sprint is, geen marathon. Er komen altijd nog veel bochten aan." De titel is voor Hamilton ook niet heilig. Zolang de strijd maar veilig blijft. "Het belangrijkste is dat we veilig blijven, want het kampioenschap is heel spannend, maar al met al willen we aan het einde van het jaar teruggaan naar onze families en een goede winter hebben", zo sluit hij wijs af.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"