Zit jij al enige tijd te wachten op de eerste beelden van Lewis Hamilton in het Ferrari-rood? Het kan haast niet anders of deze week word je op je wenken bediend. De zevenvoudig wereldkampioen arriveert in Maranello voor zijn eerste week in dienst van de Scuderia. Maar wat houdt zo'n eerste week in?
Net zoals voor ieder ander die van werkgever wisselt, zullen deze dagen voor een groot deel in het teken staan van 'handjes schudden'. Net als Mercedes en ieder ander topteam is Ferrari een organisatie die bestaat uit honderden individuen, die allemaal bijdragen aan het beoogde succes van Ferrari. Het is de eerste kennismaking met zijn nieuwe werkomgeving en alle mensen die met hem in die omgeving werkbaar zijn.
Een fabriekstour? Ook dat hoort er natuurlijk bij. Waar vindt het werk aan de bolides plaats? Waar bevinden zich de kantoren waar alles slimme concepten bedacht worden? Waar staat de koffieautomaat en waar staat de simulator? Banale, maar niet onbelangrijke vragen.
De simulator. Van Hamilton is het bekend dat hij er geen groot fan van is, maar deze week ontkomt hij er niet aan om in de virtuele bolide te stappen. Het is dé manier om in ieder geval al vertrouwd te raken met het stuurwiel dat Ferrari gebruikt en om alvast de racereflexen wakker te schudden voor de circuittests die deze week zullen gaan volgen.
Vorige week werd namelijk duidelijk dat Hamilton op woensdag 22 januari voor het eerst op het circuit in de Ferrari stapt. Het decor is Ferrari's eigen circuit Fiorano en naar verluidt stapt hij in de bolide F1-75 uit 2022, de eerste bolide onder de huidige ground effect-reglementen. Die test is niet eens zozeer bedoeld om de auto te leren kennen, als wel om de werkwijze en protocollen van Ferrari te leren kennen. Het zijn de eerste belangrijke momenten om een goede werkrelatie op te bouwen met zijn nieuwe engineer Riccardo Adami, die voorheen ook werkte met Sebastian Vettel.
Voordat Hamilton daadwerkelijk kan plaatsnemen in een F1-bolide van Ferrari zal hij een stoeltje moeten schuimen. Hij neemt plaats in een kale monocoque om zo de optimale zitpositie te bepalen. Achter de rug van de coureur wordt schuim gegoten dat zich vervolgens helemaal vormt naar het lichaam van de coureur. Eenmaal uitgehard dient het als een mal om het daadwerkelijke stoeltje mee te maken.
Al met al een intensieve week, maar ook een belangrijke weken. Over en weer geldt dat er maar één kans is om een goede eerste indruk achter te laten, waarbij de het Ferrari-personeel Hamilton natuurlijk al veel beter kent dan andersom. Eén ding is zeker. Hij zal als een held worden binnengehaald.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!