Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Lewis Hamilton

Hamilton wijst indirect beschuldigend naar Red Bull: "Pirelli heeft niets fout gedaan"

Het bandendebacle in Bakoe is ruim anderhalve week later nog steeds het gesprek van de dag in de Formule 1-paddock. Ook Lewis Hamilton heeft zijn mening er over gedeeld. Hij vermoedt dat er niet is geluisterd naar Pirelli en dat er is gespeeld met de bandenspanning.

Verstappen Baku
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

In Bakoe werd de race overschaduwd door twee ploffende banden. Zowel Lance Stroll als Max Verstappen crashte op hoge snelheid nadat hun harde linker achterband het plots begaf. Pirelli ging op onderzoek uit en kwam afgelopen dinsdag met een ietwat vage verklaring, waarin de bandenleverancier de schuld niet bij zichzelf, maar ook niet bij Red Bull en Aston Martin legde.

Toch insinueerde Pirelli dat de ploffende banden alleen maar konden voorkomen als er gebruik was gemaakt van de verkeerde bandenspanning of iets dergelijks. Als Lewis Hamilton voor de microfoon van onder andere RacingNews365 wordt gevraagd wat hij van de uitkomst van het onderzoek vindt, insinueert hij dat hij denkt dat de schuld bij de teams ligt en niet bij Pirelli.

Mercedes is in ieder geval braaf geweest, benadrukt de zevenvoudig kampioen. "Al met al is de veiligheid natuurlijk de prioriteit. Voor mij en mijn team zijn er duidelijke regels en richtlijnen over de manier waarop we met de banden om moeten gaan. Daarom was ik verbaasd dat Pirelli die richtlijnen heeft moeten verduidelijken. Daar kan je uit concluderen wat je wilt, maar ik was in ieder geval blij dat ze het hebben verduidelijkt."

De Brit hoopt dat alle teams vanaf heden nauwlettend in de gaten worden gehouden, zodat er niet gesjoemeld kan worden met de banden(spanning). "Wat vanaf nu belangrijk is, is de manier waarop ze het controleren. Dat hebben ze in het verleden namelijk niet gedaan. Ze hebben niet in de gaten gehouden hoe de banden zijn gebruikt, hoe de bandenspanning en de temperaturen zijn geregeld. Dat moet beter. Het is goed dat er een technical directive is uitgevaardigd, maar het draait nu om actie. Ze moeten nu echt doorzetten en iedereen scherp in de gaten houden zodat het voor iedereen in het veld gelijk is."

Volgens Hamilton valt Pirelli niets te verwijten en volgens hem is het duidelijk dat men zich in Bakoe niet aan de regels hield wat betreft de bandenspanning. Overigens noemt hij daarbij Red Bull niet bij naam, maar tussen de regels door is het duidelijk dat hij naar het team van Verstappen wijst.

"Elke keer als er een band ploft, dan verhoogt Pirelli de bandenspanning. Dat zegt wel wat. Dat zegt dat de bandenspanning die werd gebruikt niet de bandenspanning was waar Pirelli om had gevraagd. Mercedes heeft geen problemen gehad met de banden, maar ik denk dat Pirelli het dit jaar heel goed heeft gedaan. De nieuwe banden zijn robuuster dan eerst en ik denk dat Pirelli in dit afzonderlijke geval niets fout heeft gedaan", aldus de Mercedes-coureur.

Ook interessant:

Heeft Red Bull gesjoemeld met haar bandenspanning? "Onmogelijk", zo oordeelt men in de nieuwste RacingNews365-podcast, waarin Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Mental Theo vooruitblikken op de Grand Prix van Frankrijk. Gaat Mercedes terugslaan, of kan Max Verstappen wederom schitteren? Beluister de podcast hieronder.

Forbidden

Weddenschappen Lewis Hamilton

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Frankrijk 2021 RN365 Nieuwsdossier

95 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x