Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Hamilton zag Verstappen remmen en wist al lang wat hij ging doen'

De allereerste Saoedische Grand Prix zorgt voor veel stof tot napraten. In de nieuwste RacingNews365-podcast wordt onder andere de curieuze aanvaring tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton besproken. De heren zijn van mening dat Hamilton precies wist wat daar gebeurde.

De Grand Prix van Soedi-Arabië was een knotsgekke Formule 1-race met meerdere rode vlaggen, een saftey car en enkele virtual saftey cars. Max Verstappen krijg in, en na, de wedstrijd ook twee tijdstraffen opgelegd door de stewards voor incidenten met Lewis Hamilton. In de nieuwe podcast van RacingNews365 wordt er teruggeblikt op deze bizarre Grand Prix. De heren zijn van mening dat 'zeker niet' alle straffen van de Nederlander terecht waren. Het feit dat de Red Bull-coureur een positie terug moest geven aan Hamilton is wel eerlijk volgens F1-expert Ruud Dimmers. "Het moment waarop de wedstrijdleiding zei: 'Je gaat bij bocht 1 gewoon echt rechtdoor', hij verremde zich gewoon vol. Toen moest hij die positie teruggeven en daarvan had ik zo iets van: 'oke, dat is fair'. Dat zien we heel vaak in het racen. Uithuilen en opnieuw beginnen", aldus Dimmers.

Kat-en-muisspel voor de DRS-lijn

Eén van de meest besproken moment van de Grand Prix van Saoedi-Arabië was het moment waarom Lewis Hamilton achter tegen de auto van Max Verstappen aanreed. "Lewis zag Max remmen en hij wist al lang wat Max ging doen", zegt de F1-expert. "Lewis zegt: 'Ik wist niet wat hij ging doen'. Oke, dus als er iemand op een racecircuit voor je remt en er is geen gele vlag, dan blijf je erachter rijden?", vraagt Dimmers zich af. "Nee natuurlijk niet, dan ga je er vol gas voorbij", beantwoord Tom Coronel de vraag. Coronel denkt wel te weten wat daar gebeurde. "Ze zaten alle twee al in de vertraging en ze raakte elkaar aan het einde van de vertraging. Max schakelde terug en had zoiets van 'komt er nog iemand'. Max dacht: 'vriend, je moet er voorbij voor die DRS-lijn' dus ging hij daar harder vertragen en toen tikte hij hem aan." "Lewis had er gewoon niet achter moeten rijden, maar die wilde er niet voorbij voor die lijn. Dus het was een kat-en-muisspel voor die DRS-lijn", legt de WTCR-coureur uit.

Stewards niet constant genoeg

Op een later moment in de race zagen we Lewis Hamilton Max Verstappen wijd duwen in de laatste bocht. Volgens de heren van de RacingNews365 podcast kon dat ook niet door de beugel. "Dan snap ik dat mensen zeggen: 'alles wat Red Bull doet wordt onderzocht en soms ook bestraft.' Soms is het terecht, soms niet", constateert Dimmers. "Maar als Lewis iets doet, of nu in de vrije training is of in de race, daar doet hij eigenlijk hetzelfde als wat Max in bocht 1 deed. En dan komt er geen onderzoek en geen straf. En dan snap ik wel dat mensen zeggen: 'waarom mag hij dat dan wel?'" Coronel vindt dat de stewards constanter moeten zijn in het uitdelen van straffen. "Het lijkt erop alsof de lijn tussen goed en fout af en toe een beetje wordt verschoven. Ze zijn niet constant." "Of laat deze jongens gewoon los en laat ze vechten tot waar de vangrail staat. Maar niet: 'hier vinden we dat hij wel teveel afsneed, en hier niet'. Het is heel simpel, of je de bocht nu een beetje of helemaal afsnijdt, vier wielen van de baan af is buiten het circuit." Beluister de nieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast in zijn volledigheid hieronder.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi