Niet Lewis Hamilton of Max Verstappen, maar Charles Leclerc en Carlos Sainz waren de snelste mannen in Monaco. Ferrari zette de concurrentie op achterstand in Monte Carlo, maar desondanks genoot WK-leider Hamilton van de vrije trainingen. "Het was een geweldige dag met prachtig weer. Het voelt goed om hier weer terug te zijn. Deze baan is betoverend. Ik heb dan ook genoten van vandaag. Het was een interessante dag. Ferrari was zeer sterk en het is erg goed dat zij zichzelf zo weten te verbeteren. Dat betekent meer competitie." Hamilton bouwde zijn tempo gedurende de dag rustig op, waarbij hij niet tot het uiterste lijkt te zijn gegaan. Zo valt op te maken uit zijn woorden bij Sky Sports. "Monaco is altijd een circuit waarop je eerst moet leren lopen, voordat je begint te rennen. Dat moet je wel snel doen. Om de een of andere reden is er dit jaar erg veel grip hier. Ze hebben het asfalt grotendeels vervangen, waardoor we veel meer grip hebben. Volgens mij waren we in de eerste vrije training al sneller dan de vorige race hier." In zijn Mercedes bleef Hamilton rivaal Max Verstappen enkele duizendsten voor. Het algehele gevoel in de W12 is goed. "De auto zal je waar je ook bent nooit alles geven dat je verlangt. Je moet altijd acclimatiseren, ook als coureur. Je probeert te experimenteren en je rijstijl aan te passen. Te leren waar je wel en niet kan pushen, waar je iets moet opgeven om op andere plaatsen te winnen." "Ik denk dat onze auto goed is en we enkele goede stappen hebben gezet qua balans van de auto. Ik ben dan ook best blij, maar natuurlijk maken we veranderingen vanavond als we alle data geanalyseerd hebben. Het zal zaterdag close worden." Doordat inhalen in Monaco nauwelijks mogelijk zal bijzonder veel afhangen van de kwalificatie. Dan moet alles samen komen, waarbij het belangrijk is om de banden werkende te krijgen en vrije ronden te kunnen rijden. "De zachte en medium band zitten redelijk dicht bij elkaar, de harde band kan langer. De zachte band is aanzienlijk zachter en komt sneller tot leven, maar op alle banden kan je meerdere ronden pushen. Dit betekent dat je ook meer dan een ronde hebt om een snelle tijd neer te zetten, maar je hebt wel veel kans op verkeer. Ferrari en Red Bull hebben in het verleden hun banden sneller op temperatuur gekregen." Kan Ferrari voor een daverende verrassing zorgen? "Ik zie ook wat jij ziet, maar focus me voornamelijk op mezelf. Maar het lijkt er wel op."
Meest gelezen