Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Hebben Norris en Piastri spijt van hun lange McLaren-contract?

Hebben Oscar Piastri en Lando Norris geen spijt van hun langdurige verbintenis met McLaren nu er een felbegeerd stoeltje vrijkomt bij het team van Mercedes? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365.

Norris Piastri Singapore
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het was een flinke schok voor de Formule 1-wereld: Lewis Hamilton kondigde op 1 februari 2024, een maand voor de start van het Formule 1-seizoen van 2024, aan dat hij per 2025 de overstap gaat maken naar Ferrari. De zevenvoudig wereldkampioen verbreekt daarmee zijn lange verbintenis bij het team van Mercedes en neemt bij de Italiaanse renstal het stoeltje van Carlos Sainz over.

Dit betekent concreet dat de coureursmarkt voor velen weer opties biedt om eventueel door te kunnen stromen naar een beter team. Verschillende namen worden inmiddels al gelinkt aan de vrije plek bij de Duitse renstal, van jonkie Andrea Kimi Antonelli tot Williams-coureur Alex Albon (die in 2025 'gewoon' nog een contract heeft bij Williams, aldus teambaas James Vowles).

Spijt van langdurig contract?

De enige coureurs die niet in aanmerking komen, zijn de mannen met een langdurig contract. Zo ook Oscar Piastri en Lando Norris, die zich voor een langere tijd aan het team van McLaren verbonden hebben. Zullen we daar nu geen spijt van hebben? Het vaste RacingNews365-podcastpanel met coureur Tom Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk denken het antwoord wel te weten.

"Er zijn echt wel wat rijders die nu denken: "Nee! Ik heb net getekend", wedt Coronel. "Dit is natuurlijk het droomzitje om bij een topteam binnen te komen." Na aankomend jaar komt er een stoeltje vrij bij Mercedes, maar ook bij Ferrari en Red Bull. "Naar mijn inziens hebben ze (Piastri en Norris, red.) zich te lang vastgelegd bij McLaren."

"Het is tegenwoordig in de mode dat je je heel lang ergens aan vasthoudt", denkt Dimmers. "Michael Schumacher is daar trendsetter van geweest. Bij Ferrari heeft hij heel lang moeten bouwen, vijf jaar zonder titel. Een paar keer zat hij er wel dicht bij. Lewis Hamilton viel bijvoorbeeld met zijn neus in de boter toen hij overstapte naar Mercedes. Max heeft ook heel lang moeten wachten, sinds 2016 tot en met 2020."

Deze opsomming werkt in het voordeel van de twee coureurs met de papaya-kleurstelling. "Dus is het dan teleurstellend dat je dan bij McLaren zit? Eigenlijk ook niet. Kijk waar ze vandaan komen", zo vervolgt Dimmers.

"Je weet gewoon dat die mannen niet naar Red Bull gaan. Max Verstappen heeft er helemaal geen baat bij om een Norris of een Piastri naast hem te hebben, ook al zou het wel mogelijk zijn. Het hele team is om Max gebouwd", aldus Dimmers. Hier is Coronel het helemaal niet mee eens. "Ik zou toch echt liever tweede rijder willen zijn naast Max dan de eerste rijder bij McLaren."

Beluister de volledige podcast hieronder!

Ook interessant:

Twinkeling in ogen Verstappen onheilspellend nieuws voor F1-concurrenten

De balans opmaken? Een lastige opgave, maar één ding lijkt zo klaar als een klontje. Verstappen en Red Bull staan er extreem goed voor, toch Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk?

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Max liep schade op door kamikazeactie Perez: "Hij remt 50 meter later!"