Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep

Tweede vrije training

  • 1 BOT 1:33.593
  • 2 HAM 1:33.637
  • 3 GAS 1:33.845
VT3 za 25 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
Fallback flag
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
Fallback flag
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
rus Uitslag VT2
rus Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Lewis Hamilton

Albers: "Hamilton krijgt nu klappen van alle kanten"

Lewis Hamilton heeft nog steeds geen nieuw Formule 1-contract getekend bij Mercedes. Al maandenlang wordt er gespeculeerd over zijn toekomst. Volgens Christijan Albers heeft de Brit zichzelf in de voet geschoten door zo lang te wachten.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Er komt maar geen nieuws uit Groot-Brittannië. Lewis Hamilton en Mercedes zijn druk aan het onderhandelen over een nieuw contract, maar de twee partijen hebben nog geen deal beklonken. Naar verluidt liggen de eisen van de zevenvoudig wereldkampioen en hetgeen wat Mercedes bereid is te bieden, relatief ver uit elkaar.

Christijan Albers snapt niet dat de Brit het in zijn hoofd haalt om in deze periode een salarisverhoging te eisen. Volgens de voormalig F1-coureur dacht Hamilton dat hij door het binnenslepen van zijn zevende titel wel even de hoofdprijs kon vragen.

"Scenario één is dat Lewis dacht dat het allemaal goed zou komen, dat hij wereldkampioen zou kunnen worden en daardoor de druk op zou kunnen voeren voor een hoger salaris. Alleen wat hij niet bedacht had, was dat hij corona zou krijgen en dat George Russell in de auto kwam en zijn plan aan diggelen zou rijden. Letterlijk en figuurlijk", zo oordeelt Albers in de F1-podcast van De Telegraaf.

"Leg maar uit aan de CEO van Daimler", vervolgt hij. "Een van de grootste autofabrikanten ter wereld. Leg maar uit waarom Lewis Hamilton zo speciaal is als hij ziet dat een George Russell in een badkuip gedrukt wordt waar hij helemaal niet in past en dan toch... we weten allemaal dat hij de race zou hebben gewonnen. Dat heeft er eigenlijk voor gezorgd dat Daimler-CEO Ola Kallenius heeft gedacht: wat is hier aan de hand?"

De periode waarin de salariseisen van Hamilton komt, is volgens de Nederlander ook zeer ongelukkig: "Scenario twee is dat hij een gigantische salarisverhoging vraagt in een periode waar de wereld in brand staat met corona en dat dat moeilijk te veroorloven is voor Kallenius. Hij moet mensen ontslaan om het bedrijf gezond te houden en dan moet je een salarisverhoging accepteren van Lewis Hamilton. Dat staat natuurlijk lijnrecht tegenover elkaar."

Bovendien kijken de drie aandeelhouders van het team naar elkaar als het aankomt op het betalen van het salaris, oordeelt Albers. "De aandelen zijn anders verdeeld bij het Formule 1-team, met Toto Wolff, Mercedes en INEOS, die er bij zijn gekomen. Daardoor moet ook een stuk van het salaris betaald worden door het Formule 1-team. Toto Wolff moet zijn eigen portemonnee trekken en dat vindt hij een stukje minder. Hij wil natuurlijk graag dat dat uit het marketingbudget komt, dat daar de druk komt te liggen en dat zij (Daimler, red.) zijn salaris gaan betalen."

Maar toen raakte Hamilton besmet met corona en schoot hij zichzelf in de voet. "Hoe Hamilton het gespeeld heeft… Hij heeft natuurlijk geprobeerd om extra salaris te krijgen door het contract uit te stellen en wereldkampioen te worden, waardoor Mercedes niet meer terug kan. Hij had er echter niet op gerekend dat George Russell in de auto zou komen en zijn hele plannetje aan diggelen zou rijden."

"Als hij nou vier maanden geleden had besloten om bij te tekenen dan was deze situatie niet voorgekomen. Dat is het risico dat hij heeft genomen om extra salaris te vragen. Dat komt net in een slechte periode en nu zie je dat Hamilton klappen krijgt. Als je kijkt hoe Lewis zich profileert, dan moet je je daar ook naar gaan gedragen."

Maar toch lijkt de Brit dat niet te doen. Wat maken die extra centen nou uit, zo vraagt Albers zich hardop af. Volgens hem moet Hamilton de situatie beter aanvoelen. "Mensen gaan zich nu tegen hem verzetten omdat hij zich zogenaamd voor de wereld in gaat zetten. Dan kan je beter zorgen dat je op dit moment even de underdog bent. De klappen komen nu van alle kanten. Het doet zijn image geen goed."

"Wat is die laatste tien miljoen nou voor hem? Of hij nou dertig of vijftig miljoen krijgt betaald. Hij heeft nou eenmaal vette pech dat de wereld in brand stand en mensen hun bedrijven verliezen. Dan moet je zelf ook incalculeren dat je eigen business model ook niet meer werkt", zo sluit hij af.

61 reacties

    x