Lewis Hamilton kondigde voorafgaand aan het seizoen aan dat hij volgend jaar bij Ferrari gaat rijden. Daarmee komt na jaren een einde aan zijn samenwerking met Mercedes. Maar heeft hij wel de juiste beslissing genomen? Zijn toekomstig werkgever Ferrari beleeft na een sterke start van het seizoen nu juist een mindere periode. En dat terwijl Hamilton zelf na een lange tijd weer eens een GP won op Silverstone. Teamgenoot George Russell was de race ervoor de sterkste, waarmee Mercedes weer helemaal terug aan het front is.
Nadat Hamilton afgelopen weekend over de streep was gekomen voor zijn 104de overwinning uit zijn carrière, gaven zijn emotionele uitbarstingen en tranen op de radio de indruk dat het team en de coureur plotseling beseften dat dit mogelijk hun laatste overwinning samen was. Voor iemand die al sinds zijn dertiende door Mercedes wordt ondersteund, zal het afscheid een van de moeilijkste momenten uit zijn leven zijn.
Dat afscheid zal waarschijnlijk nog moeilijker worden als de huidige, goede vorm van het team wordt doorgetrokken. Mercedes-teambaas Toto Wolff liet trots weten dat Mercedes helemaal terug is. Met meer upgrades in het verschiet voor 2025 is er een reële mogelijkheid dat Mercedes volgend seizoen - waarin minimale ontwikkelingen zullen plaatsvinden door de reglementswijzigingen van 2026 - met het sterkste pakket aan de start zal verschijnen. Op dit moment wordt Mercedes dus alleen maar sterker, terwijl het tegenovergestelde kan worden gezegd van Ferrari.
Na een verbluffende start van het seizoen, waarin Carlos Sainz en Charles Leclerc overwinningen behaalden, is het seizoen van Ferrari volledig op zijn kop gezet. De Italiaanse renstal bevindt zich in een miserabele vormcrisis, die verband lijkt te houden met een upgradepakket dat werd geïntroduceerd voor de Grand Prix van Spanje.
Die upgrade heeft Ferrari gedegradeerd van naaste uitdager van Red Bull en Max Verstappen naar een zorgwekkende vierde plek, achter McLaren en Mercedes. Dat Ferrari zich nu in een race tegen de klok bevindt om de problemen voor het einde van het seizoen op te lossen, is zorgelijk voor het team én Hamilton. Want zoals gezegd worden er volgend jaar minimale veranderingen doorgevoerd in de Formule 1, omdat alle aandacht uitgaat naar het bouwen van de nieuwe auto's voor 2026 als de nieuwe reglementen ingaan.
Als Ferrari de problemen niet voor het einde van dit seizoen oplost, kan Hamilton een unieke achtste wereldtitel volgend jaar wel vergeten. Ondertussen zou Mercedes een auto kunnen hebben die het kampioenschap juist wél kan winnen. Zoals de zaken er nu voorstaan, gaat Hamilton dus achteruit in de pikorde als hij bij Ferrari gaat rijden.
Anderen bekeken ook:
Voordelen
Aan de andere kant kan een jaar van opoffering juist enorm in het voordeel van Hamilton werken. Natuurlijk is er altijd de kans dat Ferrari haar problemen oplost en terugkeert naar een positie in 2025 waar het wel weer kan gaan strijden om podiumplaatsen en overwinningen. Maar zelfs als dat niet gebeurt en volgend jaar een ramp is, ziet 2026 er veelbelovend uit.
Hamilton verraste iedereen in 2012 door aan te kondigen dat hij het sterke McLaren zou verlaten voor het op dat moment middelmatige Mercedes. 2013 was een gemiddeld seizoen, naar Hamilton's maatstaven, maar hij werd in dat jaar klaargestoomd bij Mercedes voor 2014 toen de hybride-motoren werden geïntroduceerd. Dat jaar tekende, zoals nu algemeen bekend is, het begin van de dominantie van Mercedes én Hamilton.
Er is een kans dat Hamilton nu een soortgelijke stap zet bij Ferrari, dat bekend staat om de ontwikkeling van indrukwekkende motoren. Als het Italiaanse team de regels voor de motoren van 2026 onder de knie krijgt, maakt Hamilton een goede kans op een achtste wereldtitel, een record.
Dat is voor Hamilton waarschijnlijk niet de enige reden om Mercedes te verlaten voor Ferrari. De inmiddels 39-jarige coureur nadert het einde van zijn carrière en dit is waarschijnlijk zijn laatste kans om in het 'Ferrari-rood' te racen. Hij heeft altijd al de wens gehad om in de voetsporen te treden van Michael Schumacher, Niki Lauda, Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio en vele andere F1-grootheden.
Hamilton heeft bij Ferrari ook de kans om zijn plek in de geschiedenisboeken te verstevigen. Hij kan het team het eerste coureurskampioenschap bezorgen sinds 2007 en de eerste constructeurstitel sinds 2008. De overstap naar Ferrari biedt hem ook de kans om zich te herenigen met teambaas Fred Vasseur, met wie hij samenwerkte voordat hij de overstap naar de F1 maakte.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!