Max Verstappen, Red Bull en Honda: het bleek dit seizoen een voortreffelijke combinatie te zijn, met als kroon op het werk de eerste wereldtitel voor de Nederlander. Red Bull ging diep, maar Honda zeker ook. Dat blijkt wel als we exclusief met technisch directeur Toyoharu Tanabe spreken. De Japanner geeft aan dat men bij het overkomen van hardnekkige problemen hulp kreeg uit onverwachte, maar logische hoek. "We worstelden heel erg met bepaalde aspecten van de power unit", zo vertelt hij aan RacingNews365 . "En dan met name op het gebied van de turbo." Honda moest op zoek naar een oplossing en trachtte die dichtbij huis te vinden: "We gingen alle afdelingen van Honda eens af. We beschikken over hele knappe koppen op het gebied van jet- (vliegtuig) motoren. De technologieën zijn niet hetzelfde, maar hebben wel veel raakvlakken met elkaar."
Verstappen en Red Bull kregen alle hulp
Jet motoren, door Honda bijvoorbeeld gebouwd voor privé-vliegtuigen, maken gebruik van roterende bladen en hetzelfde geldt voor de turbo van een F1-motor. De vliegtuigafdeling van Honda hielp het F1-team bijvoorbeeld met het ontwerpen van nieuwe bladen voor de turbo. "Zo werkten we met heel Honda aan de motor en dus niet enkel meer met de F1-tak. We hebben vanuit meerdere hoeken van Honda steun gehad bij ons project, niet eens enkel van de vliegtuigtak, maar ook van andere afdelingen." Gevraagd of de motorsporttak, onder andere verantwoordelijk voor de MotoGP-machines van bijvoorbeeld Marq Marquez, ook zo'n partij is, antwoordt Tanabe bevestigend. "Ja, ook met hen deelden we technische informatie."
Meest gelezen