De FIA lag de afgelopen tijd onder een vergrootglas, ook als het over de technische reglementen ging. Zo moest McLaren aanpassingen doorvoeren aan de controversiële achtervleugel van de Grand Prix van Azerbeidzjan, terwijl Red Bull werd beticht van een trucje met de bib bij de vloer. Het bewijs ontbrak echter en FIA-steward Johnny Herbert breekt een lans voor de mondiale autosportbond.
"Er zitten nu veel voormalige monteurs bij de FIA", stelt Herbert tegenover Coin Poker. "Zij beginnen te leren hoe teams denken en hoe ze grijze gebieden in de regels kunnen uitbuiten om een voordeel te behalen. Denk bijvoorbeeld aan flexibele vleugels en engine mapping. De taak van de FIA, onder leiding van Jo Bauer, is om elk element van de auto in de gaten te houden en dan te proberen te zien waar de teams dingen willen uitrekken. De FIA zoekt uit hoe ze dat doen en waar het binnen of buiten de richtlijnen valt."
Gelukkig heeft de FIA nu genoeg mogelijkheden om overtredingen te vinden, vervolgt Herbert. "Het is constant een kat-en-muisspel. Dat is het altijd geweest. Zelfs toen ik nog racete probeerde iedereen de regels zo te verdraaien dat ze er zelf beter van werden. Dat is wat engineers doen en moeten doen, de grenzen opzoeken. De FIA heeft nu zoveel data en toegang tot die data dat ze elk element van de auto kunnen bekijken en analyseren. Zo kunnen ze straffen uitdelen."
De kritiek moet dan ook niet doorslaan. "Je kunt kritiek hebben op de FIA, maar het is een verdomd zware baan. Je moet het opnemen tegen de slimste F1-technici ter wereld. Je moet mensen hebben die overal doorheen kunnen kijken en op de hoogte zijn."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
Praat mee!