Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het bijzondere verhaal achter de beste autostoel van Mazda

Autostoelen, voor een passagier in een auto bepalen ze voor een groot deel het comfort tijdens de rit. En de beste autostoel? Mazda ontwikkelde haar beste stoel, met een bijzonder verhaal erachter.

Veel mensen zullen het gevoel ongetwijfeld herkennen: rugpijn, stramme spieren of slapende benen na een autorit. Niet bij Mazda waar Yasuyoshi Mushitani hoofdverantwoordelijk is voor de chassisafstelling van alle Mazda-modellen . In 2012 beleefde hij een eurekamoment toen hij in het ziekenhuis revalideerde van een knieoperatie. Twee maanden lang was hij aan zijn bed gekluisterd, waardoor hij veel tijd doorbracht met dokters. Daar leerde Mushitani een belangrijke les: de knie en loopmechanismen van de mensen kwamen precies overeen met het afstellen van het chassis en de wielophanging van de auto. “Het gaat in beide gevallen om balans en hoe die balans tot stand komt.” “Ik ontdekte dat het geheim van beter rijgedrag, een betere wegligging en een betere balans in de menselijke looptechnieken lag besloten. En dat een rechtopstaand bekken essentieel was, niet alleen voor een goede houding, maar ook voor het beste stoelontwerp. Dit uitgangspunt stelde ons in staat om onze filosofie van Jinba Ittai uit te breiden over de hele reeks producten”, legt Mushitani uit. Eenmaal uit het ziekenhuis maakte hij serieus werk van zijn ideeën om Mazda’s unieke Jinba Ittai-gevoel te verbeteren. Uiteindelijk leidde dit tot de ontwikkeling van de nieuwe SKYACTIV-Vehicle Architecture. Het team van ontwikkelaars ontdekte drie belangrijke aspecten die leidden tot de ontwikkeling van drie nieuwe technologieën voor toekomstige Mazda’s: de nieuwe carrosserie die krachten zonder vertraging overdraagt, het nieuwe chassis dat ingangskrachten van de ongeveerde massa gladstrijkt, en de nieuwe stoel die met de geveerde massa meebeweegt. Masaki Chiba, Principal Engineer Integrated Control Systems Development, legt uit: “In de studie naar loopmechanismen delen we het menselijk lichaam in tweeën. Het bovenlichaam is het passagiersgedeelte, terwijl het onderlichaam de aandrijving is. Als je dit vertaalt naar auto’s, dan neemt de auto de plaats van het onderlichaam in. Het bekken is van cruciaal belang omdat het de twee delen stabiliseert en in balans houdt. Bij de toepassing van dit idee op de stoelen hebben we uitvoerig gekeken naar welke ondersteuning het lichaam nodig heeft om het bekken rechtop te houden, terwijl tegelijk de wervelkolom wordt gestabiliseerd om hoofdbewegingen te minimaliseren.”

Ryo Sawai is als Staff Manager Seats & Occupant Protection belast met het ontwerp van Mazda-stoelen . “Mijn team gebruikt motion capture-technieken en high-speedcamera’s om het lichaamsgedrag tijdens het rijden te registreren en te achterhalen hoe we het menselijk lichaam zodanig kunnen ondersteunen dat mensen hun natuurlijke balans behouden in een rijdende auto. Ons lichaam beweegt het meest in bochten en bij het accelereren en remmen.” “Wanneer de wervelkolom te maken krijgt met een S-bocht, dan bewegen hoofd en romp in tegengestelde richting en dat moeten we zo veel mogelijk beperken. Dankzij ons nieuwe, verbeterde stoelframe, kussens die meer steun bieden, en een lager stoelontwerp dat gericht is op een rechtopstaand bekken, hebben we nu een stoel die het aantal hoofdbewegingen beperkt.” Vergeleken met de concurrent biedt de nieuwe Mazda-stoel volgens Sawai meer stabiliteit, meer comfort en minder hoofdbewegingen. “Ik worstel altijd met de strijd tussen comfort en handling”, aldus Mushitani. “Met een stijvere wielophanging ga je sneller en stabieler door de bocht en zal de carrosserie minder overhellen, maar dat gaat ten koste van het comfort. Met een slappe wielophanging heb je meer comfort, maar dan lijdt de sportieve en dynamische handling eronder.” Door het afstellen van het chassis en de ophanging, plus de toepassing van een nieuwe voertuigarchitectuur met nieuw stoelontwerp weet het team een uniek Mazda-rijgevoel creëren. Mushitani: “Ik streef ernaar om onze auto’s zo af te stellen dat hun rijgedrag overeenkomt met ons natuurlijk gevoel voor balans. We stellen de modellen af met de juiste hoeveelheid rolneiging en stuurvertraging, om zo een natuurlijker rijgevoel dan bij andere merken te creëren. Daardoor voel je je meer verbonden met de auto.” “Het afstellen van wielophanging en chassis en het aanmeten van nieuwe stoelen is als het koken van spaghetti aglio e olio. Het bestaat uit de eenvoudigste ingrediënten, olijfolie, knoflook en zout, maar de combinatie en timing zijn cruciaal. Het klinkt gemakkelijk, maar het valt niet mee om het perfect te maken. Probeer het zelf maar eens, pasta koken zodat hij precies op tijd uit het water komt, en dan de juiste hoeveelheid olie en knoflook toevoegen”, maakt Mushitani een beeldende vergelijking. “En dat is wat ik doe met de afstelling van onze auto’s. Je hebt de basisingrediënten van banden, vering, schokdempers, chassis en natuurlijk de nieuwe stoelen. Je moet ze zo samenvoegen dat ze op de weg het juiste rijgevoel geven. De stoelen hebben daar een enorme bijdrage aan geleverd.” “Sommige mensen voegen chilipeper of zelfs kaas aan hun aglio e olio toe, maar dat maakt het alleen maar moeilijker om de ideale balans te vinden. Andere automerken hebben dan misschien een reputatie om hun handling, maar ze gebruiken tal van elektronische hulpmiddelen — meer ingrediënten, zeg maar chilipeper en kaas. Onze Mazda MX-5 is eenvoudig, en speelt toch heel goed en zo natuurlijk mogelijk in op de wensen van de bestuurder. Datzelfde DNA willen we vanaf nu in al onze modellen.” Wil je de beste autostoel van Mazda zelf ervaren, race dan nu naar de dealer voor een proefrit in een van de modellen .

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi