Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het bizarre Nederlandse Formule 1-record dat na dertig jaar nog staat

In 1992 maakte Jan Lammers een opvallende comeback in de Formule 1, een gebeurtenis die de motorsportwereld verraste en bewondering opriep. Het verhaal van zijn terugkeer naar de hoogste klasse van de autosport is er een van vastberadenheid, doorzettingsvermogen en de passie voor de racerij.

Jan 'Jantje' Lammers was geen onbekende in de Formule 1. Hij maakte zijn debuut in 1979 bij het Shadow Racing Team en reed vervolgens enkele jaren in de koningsklasse van de autosport. Hoewel de man uit Zandvoort een veelbelovend talent was, kreeg hij nooit de kans om in een competitieve auto te rijden. De kans om echt te schitteren werd hem daarmee ontnomen. Na enkele seizoenen in de Formule 1 besloot Lammers zich te concentreren op andere raceklassen. Hij had succes in de sportwagens en behaalde zelfs een overwinning in de 24 uur van Le Mans in 1988. Maar het verlangen om terug te keren naar de Formule 1 bleef altijd aanwezig.

Terugkeer in de Formule 1

Nadat hij gedurende de jaren 80 meerdere malen naast een zitje greep, viel alles in 1992 eindelijk de goede kant op voor Jantje . Het March F1-team bood hem de mogelijkheid om deel te nemen aan de laatste twee races van het seizoen. Lammers (dan 36 jaar) keerde terug in de Formule 1 na een afwezigheid van tien jaar, een absoluut record. Hij verving de Oostenrijkse coureur Karl Wendlinger. Hoewel het March-team niet tot de top behoorde, was het een kans die Lammers met beide handen aangreep. Hij was vastbesloten om te bewijzen dat leeftijd geen barrière hoefde te zijn in een sport die vaak wordt gedomineerd door jongere coureurs. De Nederlander liet - ondanks een afwezigheid van tien jaar - direct zien nog altijd ontzettend snel te zijn. Op een drijfnat Suzuka klokte hij de snelste tijd in de vrije training en dat in een onderpresterende March-bolide. Lammers' race eindigde vroegtijdig wegens een kapotte versnellingsbak. Tijdens de laatste race van het seizoen, in Adelaide (Australië), werd Lammers twaalfde.

Droom valt in duigen

In 1993 hoopte Lammers zijn avontuur met March voort te zetten, maar Ilmor weigerde het team van een motordeal te voorzien, tenzij alle openstaande rekeningen werden betaald. Dit betekende dat Lammers gedwongen werd om vanaf de zijlijn toe te kijken tijdens de seizoensopener in Zuid-Afrika. Kort daarna ging het team failliet. Een laatste kans om terug te keren naar de Formule 1 deed zich voor toen Lammers werd gecontracteerd door het F3000-team van DAMS. Het Franse team had plannen om in 1996 hun debuut te maken in de Formule 1, nadat ze in 1995 al uitgebreid hadden getest met hun GD-01 wagen. Helaas strandde dit veelbelovende project doordat DAMS er niet in slaagde voldoende financiële middelen te vergaren. De inmiddels 39-jarige lammers besloot zijn F1-helm voorgoed aan de wilgen te hangen. Lammers' terugkeer in 1992 blijft één van de meest gedenkwaardige comebacks in de geschiedenis van de Formule 1.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal