Aangezien de kosten voor het runnen van een Formule 1-team de pan uit blijven rijzen, moeten de budgetten flink worden aangevuld met de portemonnees van sponsoren. Maar waarom zouden deze zich aan een Formule 1-team verbinden als hun logo's toch niet duidelijk zichtbaar op de auto's geplaatst worden? Die vraag stelde de FIA zich ook, waarop ze met het voorstel kwamen om in 2019 de wing end plates van de achtervleugel te vereenvoudigen en uit één geheel te laten bestaan. Dat betekent dat we het exotische exemplaar van McLaren dit jaar voor het laatst zien. Sleuven, kieren, gaten en stroken behoren dan tot het verleden. Nu is er bij de McLaren zoals hij op bovenstaande foto staat afgebeeld nog voldoende zichtbare sponsorruimte. Dat is echter niet bij alle teams het geval.
Het gebied achter de voorwielen, waar bij Fernando Alonso 'Richard Mille' klein staat afgebeeld, is een geweldige plek voor sponsoren. Helaas gaat dit stuk vaak verscholen achter barge boards. Veelal zijn ook deze opgebouwd uit tal van elementen en meerdere lagen, waardoor de barge boards als concept afvallen voor sponsoruitingen. En hier is wat minder makkelijk consensus te bereiken dan over de end plates van de achtervleugel. McLaren stelde voor de hoogte van de barge boards met vijftien centimeter te verkleinen. Nee, wij willen niet meer dan vijf centimeter toegeven, pareerde Red Bull. Elk team heeft zo zijn eigen idee over hoe belangrijke gebied achter de voorwielophanging ingevuld dient te worden. Het is een in principe open gebied waarvandaan de luchtstroom over de achterkant van de wagen bijgestuurd kan worden. De teams zijn niet zomaar bereid dat ontwikkelgebied op te geven ten behoeve van een grote sponsorsticker.
Meest gelezen