Bij Red Bull is wel het een en ander veranderd richting het nieuwe Formule 1-seizoen. Sergio Perez vertrok als teamgenoot van Max Verstappen en wordt vervangen door Liam Lawson, die het na elf races bij Racing Bulls bij de hoofdmacht mag gaan proberen. Op de achtergrond speelde echter nóg een zeer belangrijke herstructurering, want gedurende 2024 kondigde heel wat kopstukken hun vertrek aan.
Dat begon allemaal met het nieuws dat Adrian Newey na 20 jaar de deur achter zich dicht zou trekken bij het team. De topontwerper was toe aan een nieuwe uitdaging en stapte uiteindelijk over naar Aston Martin. Niet veel later volgde sportief directeur Jonathan Wheatley zijn voorbeeld. Wheatley was sinds jaar en dag een zeer belangrijke pion binnen Red Bull, maar hij kreeg een aanbod om teambaas van Stake F1/Audi te worden. Daar kon de Brit geen nee tegen zeggen.
Het leidde ertoe dat de leiding van Red Bull op de schop moest. Dat deed het team door intern verschillende namen te promoveren. Zo is Gianpiero Lambiase, de race-engineer van Max Verstappen, de nieuwe Head of Racing van Red Bull en vervult Steve Knowles de rol van Head of Sporting. Knowles zal Verstappen vanaf 2025 dus bijstaan indien hij naar de stewards moet voor een potentiële straf.
Versterkingen
Daar bleef het echter niet bij. De Telegraaf meldde dat Red Bull in 2024 ongeveer 60 werknemers bij de concurrentie heeft weggehaald. Het gaat niet direct om mensen die het management moeten versterken, maar er schuilt wel een belangrijk doel achter. Red Bull staat al jaren bekend om het feit dat ze in de breedte heel sterk zijn. Adrian Newey was bijvoorbeeld jarenlang het brein achter succesvolle concepten van Red Bull, maar werd intensief bijgestaan door technisch directeur Pierre Waché en zijn team. Als er dan belangrijke pionnen vertrekken, moet dat worden opgevangen met nieuwe knappe koppen, ook voor de toekomst.
Over de toekomst gesproken, Red Bull is ongetwijfeld nog steeds bezig met de werving van mensen voor het nieuwe tijdperk. In 2026 gaan de Formule 1-reglementen op de schop en komen er nieuwe auto's en motoren. Red Bull heeft besloten om in samenwerking met Ford een eigen motor te bouwen, wat natuurlijk een project van jewelste is. De ontwikkeling is zodanig ver dat de basis van het team en de motorafdeling wel staat, maar iedere versterking is welkom. Van Red Bull is bijvoorbeeld ook bekend dat ze bij het opzetten van de motorafdeling veel engineers van Mercedes hebben aangetrokken.
In de Formule 1 is het overigens ook heel normaal dat jaarlijks veel mensen overstappen. Wanneer een bepaald team goed presteert, lokt dat ook de interesse van de concurrentie. Red Bull domineerde tot midden 2024, waardoor andere teams belangrijke mensen proberen los te weken. Een flow van mensen, van én naar Red Bull, is dan het gevolg.
Achter de schermen
Duidelijk is dan ook dat Red Bull op het oog misschien wat zwakker is geworden door het vertrek van Newey en Wheatley, maar dat de werving achter de schermen volop doorgaat. Als je de juiste mensen aantrekt, zitten daar mogelijk leiders van de toekomst tussen. Het valt vanaf de buitenkant sowieso te prijzen dat Red Bull nooit in paniek raakte. Er werd een heldere visie op nagelaten, mede door het vertrouwen in engineers als Lambiase uit te spreken.
De komende tijd gaat blijken of Red Bull nog veel gevolgen ondervindt van het vertrek van verschillende kopstukken. Aan het begin zal het vast wennen zijn om zonder Newey en Wheatley te werken, maar de leiding van nu heeft ook onder hun vleugels kunnen leren. Als ze dat tot uiting kunnen brengen, betekent het op lange termijn niet per se dat Red Bull in de problemen komt. En dat is natuurlijk ook goed nieuws voor Verstappen, die met interesse zal toekijken hoe de situatie zich gaat ontvouwen. Zijn toekomst blijft immers een heikel punt...
Wat verdient Max Verstappen in de Formule 1? Bekijk hier alle salarissen van de F1-coureurs in 2025!
Salarissen F1-coureurs 2025Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!