Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 2022

Het F1-klassement waarin Red Bull door Mercedes werd verslagen

Formule 1-motoren gaan natuurlijk niet eindeloos mee. Tijdens een seizoen worden er genoeg onderdelen gewisseld, wat meer dan eens leidt tot een straf. Hoeveel motoronderdelen werden er gewisseld in het afgelopen seizoen?

Verstappen Australia DNF
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images / Red Bull Content Pool

Gedurende een Formule 1-seizoen verslijten de coureurs genoeg onderdelen. Verbrandingsmotoren, turbo's, batterijen, noem het maar op. Om er voor te zorgen dat er niet zomaar onbeperkt gewisseld kan worden met torenhoge kosten als gevolg, grijpt de FIA in bij veelvuldig gebruik van de motoronderdelen.

Wie te veel van onderstaande onderdelen wisselt, kreeg afgelopen jaar een straf. Een groot deel van de F1-grid heeft straffen geïncasseerd, waaronder ook Max Verstappen en Charles Leclerc.

  • Internal Combustion Engine (ICE): max 3 stuks
  • Turbo Charger (TC): max 3 stuks
  • MGU-H: max 3 stuks
  • MGU-K: max 3 stuks
  • Energy Store (ES): max 2 stuks
  • Control Electronics (CE): max 2 stuks
  • Exhaust (EX): max 8 stuks

Nu het seizoen voorbij is, is het tijd om de balans op te maken. Zoals in onderstaande tabel te zien is, spannen Ferrari en Renault de kroon met de meeste motorwissels gedurende het Formule 1-seizoen. Het komt niet als een verrassing, want afgelopen jaar hadden beide motorfabrikanten last van onbetrouwbaarheid.

Bij Valtteri Bottas maakte Ferrari het wel heel bont. De Alfa Romeo-rijder versleet in 2022 maar liefst zes verbrandingsmotoren, zeven turbochargers en ook zeven MGU-H's. Het fabrieksteam van Ferrari verbruikte in totaal twaalf verbrandingsmotoren. Alpine deed dit ook.

Red Bull verbruikte er eentje minder, wat nog steeds relatief veel is, vooral gezien het feit dat er maar drie motoren gebruikt mogen worden. Het is echter een normale tactiek geworden om een vierde motor te gebruiken en op een strategisch gunstig circuit de gridstraf hiervoor in te lossen. De topteams liggen toch binnen no-time weer vooraan.

De Mercedes-motoren bleken in 2022 uiterst betrouwbaar te zijn en dat is terug te zien in het aantal motorwissels gedurende het seizoen. Vijf van de acht coureurs met een Mercedes-motor bleef dit jaar binnen de regels en maakte geen gebruik van een extra onderdeel. Alleen Lando Norris, Lewis Hamilton en George Russell gebruikten een vierde motor. Of betrouwbaarheid de beste strategie is van Mercedes, dat moet echter nog blijken.

Bekijk hieronder het volledige overzicht van de gebruikte motoronderdelen in 2022.

Aantal gebruikte motoronderdelen per coureur in 2022

Coureur ICE (3) TC (3) MGU-H (3) MGU-K (3) ES (2) CE (2) EX (8)
Russell 4 4 4 4 3 3 4
Hamilton 4 4 4 4 2 2 4
Verstappen 5 4 4 4 3 3 7
Perez 5 3 3 3 2 2 7
Leclerc 6 6 5 5 3 4 9
Sainz 6 5 5 6 3 4 8
Ricciardo 3 3 3 3 2 2 3
Norris 4 4 4 3 3 3 5
Alonso 6 5 5 4 4 4 6
Ocon 6 4 4 4 4 4 7
Gasly 4 4 4 4 3 3 7
Tsunoda 6 6 6 6 3 3 7
Stroll 3 3 3 3 2 2 3
Vettel 3 3 3 3 2 2 3
Albon 3 3 3 3 2 2 3
Latifi 3 3 3 3 2 2 3
Bottas 6 7 7 4 2 3 8
Zhou 5 4 4 3 2 3 8
Magnussen 6 5 5 4 2 2 8
Schumacher 5 4 4 4 2 3 8

Mis niets van het F1-seizoen 2024 en download de F1-kalender eenvoudig voor jouw smartphone of PC.

Download de F1-kalender

Praat mee!

Viaplay
x
LIVE Reacties na zeer dominante zege Verstappen in Bahrein