Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Het FIA-boek met strafregels moet flink op de schop'

Mercedes-coureurs George Russell en Lewis Hamilton ontvingen in Monza beide een tijdstraf van vijf seconden. Het tweetal had aan het eind van de race echter genoeg marge op hun directe concurrenten, waardoor de straffen geen gevolgen hadden op hun uitslag. Het RacingNews365-podcastpanel noemt de vijf seconden tijdstraf 'belachelijk' en pleit voor verandering.

De afgelopen jaren stond de FIA meerdere malen in de schijnwerpers wegens het (incorrect) wél of niet toepassen van straffen in een Grand Prix-weekend. Voorbeelden zijn de heisa die ontstond na het tracklimit-fiasco op de Red Bull Ring eerder dit seizoen en de penalty van 'slechts' tien seconden die Lewis Hamilton ontving in Groot-Brittannië (2021), nadat hij Max Verstappen uit de wedstrijd reed. Ook tijdens het Italiaanse Grand Prix-weekend maakte de FIA een aantal opmerkelijke beslissingen, welke grotendeels gebaseerd zijn op regels die het autosportorgaan zelf heeft opgesteld. Voorafgaand aan de kwalificatie werd bekendgemaakt dat coureurs een minimale rondetijd zouden moeten rijden, om zo opstoppingen en gevaarlijke situaties op de baan te voorkomen. Ferrari-duo Charles Leclerc en Carlos Sainz voldeden niet aan het reglement, maar werden niet gestraft. Waarom? Joost mag het weten. Op de zondag zorgde het FIA-strafboek wederom voor ophef. George Russell haalde Esteban Ocon in door de chicane in bocht één af te snijden en ontving daarvoor vijf seconden tijdstraf, waar hij - wegens genoeg marge op teamgenoot Hamilton - geen last van ondervond. Ook Hamilton ontving een straf van vijf seconden, voor een botsing met McLaren-coureur Oscar Piastri. Formule 1-kenner Ruud Dimmers en autocoureur Tom Coronel vellen hun oordeel over de gang van zaken.

"Er moet iets gebeuren"

"Ik vind die vijf seconden tijdstraffen verschrikkelijk", zegt Dimmers in de meest recente aflevering van de RacingNews365 Formule 1-podcast. "Het is inderdaad belachelijk", vult Coronel aan. Dimmers beargumenteert zijn mening. "Lewis maakt zelf een fout en rijdt Piastri bijna uit de wedstrijd. Piastri's race is voorbij, want hij moet een nieuwe voorvleugel hebben. Die jongen is kansloos. Lewis wint met dank aan deze actie eigenlijk een plek. Vervolgens kan hij ook naar de coureurs voor hem rijden. Daar haalt hij er nog een paar van in en vervolgens finisht hij dik in de punten. Die vijf seconden hebben hem nooit pijn gedaan. Hetzelfde geldt voor Russell." Volgens Dimmers en Coronel moet er drastisch verandering komen in het boek der strafregels van de FIA. Dimmers: "Als je een tijdstraf geeft van vijf seconden omdat iemand (onterecht) voordeel heeft, waar trek je dan de lijn? Je kunt gewoon volle bak de chicane missen en zeggen: 'Doei, oh, sorry, ik krijg nu vijf of tien seconden straf, maar dat maakt niet uit, want ik ben toch sneller.' Ik vind dat er gewoon iets moet veranderen wanneer een coureur iemand anders van de baan rijdt. Je zag het ook met Hamilton en Perez in Spa, waar Lewis tegen Perez aanreed. Er zaten gewoon hele gaten in de auto van Perez. Gebeurt het bewust? Nee. Profiteer je ervan? Ja, want je zorgt ervoor dat je concurrent gewoon weg is. Kost het je iets, qua straf? Nee. Is het dan een straf? Nee. Daar moet iets mee gebeuren."

"Het klopt gewoon niet"

Dimmers vervolgt zijn betoog: "Het gaat me overigens niet om Hamilton, maar we kunnen ons allemaal herinneren dat..." Waarna Coronel het stokje overneemt: "....Lewis tien seconden straf kreeg in Silverstone. En vervolgens won hij gewoon de race!" "Een straf moet wel een straf zijn", stelt Dimmers. Coronel vult aan en legt uit dat de manier waarop de vijf seconden straf werkt, niet logisch is. "Kijk eens even wat er dit weekend bij Richard Verschoor gebeurde. Hij kreeg vijf seconden voor een unsafe release . De race eindigde achter de safety car, waardoor die vijf seconden straf vijf keer zo zwaar was als dat-ie ooit had moeten zijn. Er zijn gewoon te veel regeltjes, dat is het probleem." Beide heren zijn het er over eens: er moet iets gebeuren. En of een alternatief op de vijf seconden strafregel, het vaker toepassen van een drive-through penalty óf het uitdelen van een stop-and-go-penalty de oplossing is, is ze om het even. "Of je nu Verstappen, Hamilton of Sainz bent, het maakt niet uit. Als er een straf is, moet daar iets mee worden gedaan. Het klopt nu gewoon niet."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris