Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
F1-nieuws

Het geheim van 'bandenfluisteraar' Max Verstappen

Bandenmangement stond aan de basis van de overwinning van Max Verstappen in Oostenrijk. Daar waar teamgenoot Ricciardo en Hamilton een extra stop moesten maken, hield Verstappen zijn banden in uitstekende conditie. Jan Lammers legt in gesprek met Racingnews365 uit wat het geheim van Max is.

"Het was fantastisch, echt een prachtig verhaal na een moeilijke periode voor Verstappen. Hij heeft veel kritiek gehad, maar is nooit bezweken onder de kritiek", laat Jan Lammers aan RACINGNEWS365 weten.

Sleutel tot het succes was de uitstekende pitstopstrategie van Red Bull door tijdens de Virtual Safety Car periode te stoppen. Iets dat Mercedes niet deed. Na de stop was het nog een lange rit richting de finish, maar daar waar de banden van Hamilton en Ricciardo eraan gingen hield Max alles onder controle. Wat is het geheim van Verstappen? Voormalig F1-coureur Jan Lammers legt het uit.

"Het is het samenspel van hoe je de auto bestuurt. Daarbij gaat het om drie dingen: het aanremmen van de bocht, het insturen van de bocht en het moment waarop je weer op het gas gaat. Als je die drie dingen perfect doet spaar je de banden."

"Het is een kwestie van gevoel. Je moet voelen wat de auto doet en het gaat om hele kleine verschillen. Als je net die paar meter later remt of iets eerder instuurt dan krijgen de banden het zwaarder te verduren."

"Niet alleen het aanremmen is belangrijk, want mensen snappen wel dat de banden harder slijten als je ze blokkeert. Het insturen van de bocht is erg belangrijk. Hoeveel graden stuur je in? Als je agressief bent bij het insturen dan krijgen de voorbanden het zwaarder te verduren. Teveel insturen en teveel snelheid meenemen in de bocht zorgt dat de auto gaat glijden."

Dan is er nog het derde aspect, namelijk het accelereren de bocht uit. "Als je de eerste twee stappen goed doet is de derde ook makkelijker. Je moet voorkomen dat je wielspin krijgt, omdat de achterbanden er dan snel aangaan. Verstappen deed gisteren alles perfect."

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Red Bull trekt 19-jarig supertalent aan als F1-reservecoureur