vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Het geheim van 'bandenfluisteraar' Max Verstappen

Bandenmangement stond aan de basis van de overwinning van Max Verstappen in Oostenrijk. Daar waar teamgenoot Ricciardo en Hamilton een extra stop moesten maken, hield Verstappen zijn banden in uitstekende conditie. Jan Lammers legt in gesprek met Racingnews365 uit wat het geheim van Max is.

"Het was fantastisch, echt een prachtig verhaal na een moeilijke periode voor Verstappen. Hij heeft veel kritiek gehad, maar is nooit bezweken onder de kritiek", laat Jan Lammers aan RACINGNEWS365 weten.

Sleutel tot het succes was de uitstekende pitstopstrategie van Red Bull door tijdens de Virtual Safety Car periode te stoppen. Iets dat Mercedes niet deed. Na de stop was het nog een lange rit richting de finish, maar daar waar de banden van Hamilton en Ricciardo eraan gingen hield Max alles onder controle. Wat is het geheim van Verstappen? Voormalig F1-coureur Jan Lammers legt het uit.

"Het is het samenspel van hoe je de auto bestuurt. Daarbij gaat het om drie dingen: het aanremmen van de bocht, het insturen van de bocht en het moment waarop je weer op het gas gaat. Als je die drie dingen perfect doet spaar je de banden."

"Het is een kwestie van gevoel. Je moet voelen wat de auto doet en het gaat om hele kleine verschillen. Als je net die paar meter later remt of iets eerder instuurt dan krijgen de banden het zwaarder te verduren."

"Niet alleen het aanremmen is belangrijk, want mensen snappen wel dat de banden harder slijten als je ze blokkeert. Het insturen van de bocht is erg belangrijk. Hoeveel graden stuur je in? Als je agressief bent bij het insturen dan krijgen de voorbanden het zwaarder te verduren. Teveel insturen en teveel snelheid meenemen in de bocht zorgt dat de auto gaat glijden."

Dan is er nog het derde aspect, namelijk het accelereren de bocht uit. "Als je de eerste twee stappen goed doet is de derde ook makkelijker. Je moet voorkomen dat je wielspin krijgt, omdat de achterbanden er dan snel aangaan. Verstappen deed gisteren alles perfect."