Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De gewaagde 'truc' waarmee Red Bull en Ferrari zich van de concurrentie onderscheiden

Samen met Aston Martin zijn Red Bull en Ferrari op dit moment de snelste teams in de Formule 1. De twee teams die vorig jaar samen om de titels streden, weten zich echter op een interessante manier van de concurrentie te onderscheiden, zo merkt onze technisch analist Paolo Filisetti op.

Op de vrijdag van het Grand Prix-weekend in Bahrein lieten zowel Red Bull als Ferrari zich tijdens de eerste twee vrije trainingen al zien, maar toch ook niet helemaal. In beide gevallen was het namelijk interessant om te merken dat de teams nog niet het achterste van hun tong lieten zien en nog niet de maximale prestatiegrens hadden bereikt. Bij Ferrari had dat te maken met het gebruik van de motor en de hoeveelheid brandstof aan boord van de bolides van Charles Leclerc en Carlos Sainz. In beide gevallen was er namelijk meer brandstof aan boord dan strikt noodzakelijk was voor een kwalificatierun. Dat laatste gold ook voor Red Bull, waar de RB19 zwaarder dan nodig was tijdens de snelle runs van Max Verstappen en Sergio Perez. De echte topprestaties van Red Bull en Ferrari zullen dus nog komen tijdens de kwalificatie op zaterdag.

Laag, lager, laagst

Dat was echter niet dé manier waarop Red Bull en Ferrari zich van de rest wisten te onderscheiden op de vrijdag in Bahrein. Daarvoor moeten we namelijk naar de set-up van de RB19 en de SF-23 kijken. De achterkant van beide bolides zijn namelijk zo afgesteld dat ze qua rijhoogte zeer laag boven de grond hangen. Op die manier willen de teams ervoor zorgen dat de Venturi-kanalen onder de bolide zo veel mogelijk neerwaartse druk genereren, wat enorm belangrijk is met de huidige generatie bolides. De consequentie daarvan was dat zowel de Red Bull- als de Ferrari-bolide veel last had van 'bottoming', wat inhoudt dat de bodemplaat van de bolides het asfalt raakt. Het zorgde op het hobbelige circuit in Bahrein letterlijk voor vuurwerk, want daardoor zagen we vele vonken van de wagens afkomen. Dit fenomeen zagen we het hardnekkigst terugkomen bij Ferrari, waar men ook nog wat naweeën had van het porpoising van vorig jaar. Bij het team uit Maranello kwam het fenomeen vooral terug in de snelle bochten en het werd Sainz zelfs even te machtig tijdens de eerste vrije training, zoals op de video hieronder is te zien. Het artikel gaat verder onder de video.

Red Bull-geruchten

In aanloop naar de tweede vrije training in Bahrein werd er in de Formule 1-paddock hevig geroddeld en kwamen de geruchten op gang. Geruchten die we rond de testdagen overigens ook al voorbij hoorden komen, geruchten dat Red Bull haar RB19 hoger moest gaan afstellen. Het hobbelige circuit zou bij het team volgens de geruchten namelijk voor zoveel bottoming hebben gezorgd, dat de vloerplank dermate hard gesleten was dat het team van Verstappen het gevaar zou lopen dat de plank te dun zou worden en daardoor niet door de technische FIA-keuring zou komen. Verder zou de Red Bull-vloerplank volgens de geruchten zo snel slijten dat de o zo belangrijke en gevoelige vloer schade op zou kunnen lopen en dat ook de mechanische elementen binnenin de Red Bull RB19 daardoor klappen zouden gaan incasseren. Dat zou natuurlijk niet de bedoeling zijn. Zie hieronder twee afbeeldingen ter verduidelijking. Zowel de SF-23 als de RB19 maakt gebruik van een zeer lage rijhoogte. Als de auto's stil staan, dan is de rijhoogte tot wel 5 millimeter lager dan die van de concurrentie, om op die manier zoveel mogelijk downforce te genereren.

5 millimeter

Maar die geruchten leken nergens op gebaseerd, want ook tijdens de tweede vrije training gingen zowel Red Bull als Ferrari verder waar ze tijdens de eerste oefensessie op vrijdagmiddag waren gebleven. De vloeren van de twee topteams zijn naar verluidt wel 5 millimeter lager afgesteld dan die van de concurrentie en zouden op de grens van het minimaal toegestane liggen. Na de eerste stint van Charles Leclerc in de tweede vrije training zagen we zelfs een aantal Italiaanse monteurs met zaklampen en al onder de SF-23 van de Monegask kruipen om te inspecteren of er geen schade was aan de Ferrari-bolide. Gelukkig voor hen bleek dat niet het geval te zijn, dus ook op zaterdag zullen de twee topteams hoogstwaarschijnlijk vasthouden aan deze rijhoogte.

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel