Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Ferrari

Het glas is halfvol voor Ferrari: "Niet positief, ook niet al te slecht"

Na acht Grands Prix staat de podiumteller voor Ferrari op zeven. Charles Leclerc besteeg het ereschavot driemaal, Sebastian Vettel mocht vier keer een trofee ophalen. Tijdens een spannend seizoen zou dat een prima score zijn, echter: in het Formule 1-jaar domineert Mercedes en dus komt Ferrari flink tekort.

Mercedes-rijders Lewis Hamilton en Valtteri Bottas stonden in evenveel races namelijk al vijftien maal op het podium. Ferrari rent zodoende achter de feiten aan - in de strijd om het constructeurskampioenschap heeft de renstal uit het Italiaanse Maranello inmiddels een straatlengte achterstand opgelopen.

Ferrari-teambaas Mattia Binotto houdt een dubbel gevoel over aan de laatste van de tot dusver acht verreden Grands Prix in 2019, de GP van Frankrijk. Leclerc werd keurig derde, Vettel eindigde op P5. De Mercedessen boekten echter wederom een dubbelzege. "We kunnen het weekend in Frankrijk op twee manieren nabeschouwen", verklaart Binotto aan onder meer RacingNews365. "Aan de ene kant zijn we compleet ontevreden omdat we graag vooraan willen rijden, onze tegenstanders willen verslaan. Aan de andere kant hadden we wel verwacht dat het lastig zou worden in Frankrijk. We hebben eerder al gezegd dat dit circuit veel overeenkomsten heeft met de baan waarop we in Spanje racen en als je de races aldaar en hier uit 2018 met 2019 vergelijkt, dan hebben we wat mij betreft een stap voorwaarts gezet."

"Laten we wel wezen: we hadden niet verwacht op op het Circuit Paul Ricard het gat naar Mercedes te dichten. Er werden vanuit de fabriek in Maranello enige updates meegenomen waarvan sommigen goed werkten en anderen juist niet. We hebben de nieuwe vloer bijvoorbeeld na de vrijdagtrainingen gedemonteerd, aan de andere kant gedroegen de nieuwe voor- en achtervleugel en de voorste remklauwen zich wel naar behoren", verklapt Binotto. "Het is vervelend als bepaalde onderdelen niet blijken te werken - en dat is het geval, dus we hebben wat huiswerk - maar het laat ook zien dat we nog ruimte hebben om te verbeteren."

"Al met al denk ik dat we nog een hoop moeten doen. We kunnen niet stellen dat het een positief weekend is geweest, maar gezien de getemperde verwachtingen en het uiteindelijke resultaat was het ook zeker niet al te slecht", besluit de 49-jarige Italiaanse teambaas.

De laatste Grand Prix-overwinning van Ferrari dateert van oktober 2018, toen Kimi Raikkonen - inmiddels Alfa Romeo-coureur - de Grand Prix van de Verenigde Staten op zijn naam wist te schrijven. Sindsdien kwam de Italiaanse renstal tweemaal dichtbij: ruim twee weken geleden reed Vettel zelfs als eerste over de finishlijn, om vanwege een tijdstraf zijn eerste plaats alsnog kwijt te raken.

Fotoalbum

Rapportcijfers Formule 1-coureurs na Grand Prix van Frankrijk

Voor de zesde keer in acht races tijd won Lewis Hamilton een Grand Prix en de 34-jarige Brit deed eigenlijk vrij weinig fout op het Circuit Paul Ricard, maar welke cijfers hebben de Mercedes-coureur en zijn tegenstanders gekregen?

Bekijk het album

0 reacties

    Interview “Verstappen zal bij Red Bull gehakt maken van Vettel”