Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het grote Mercedes-dilemma waar Red Bull mooi van kan profiteren

Dit jaar staan alle Formule 1-teams voor een belangrijke keuze. Hoe lang blijf je gefocust op het huidige seizoen en wanneer verleg je de focus naar 2022? Dan zullen de regels namelijk flink overhoop worden gehaald en moet er een compleet nieuwe wagen worden gebouwd. Sommige teams kiezen nu alvast eieren voor hun geld en richten zich vanaf heden volledig op 2022. Ook bij Red Bull en Mercedes speelt dat o zo belangrijke vraagstuk.

In 2022 wordt de Formule 1 compleet op haar kop gezet. De nieuwe wagens zullen namelijk drastisch anders zijn dan de huidige bolides. Vanwege het budgetplafond en de restricties op de tijd die de teams door mogen brengen in de windtunnel, is het nagenoeg onmogelijk om tegelijkertijd aan de huidige wagen te werken en druk bezig te zijn met het nieuwe project. Daarom moeten de teams een lastige keuze maken. Op welk moment verandert men niets meer aan de huidige wagen en wordt de focus volledig verlegd naar 2022? Alle teams zullen achter de schermen ongetwijfeld al bezig zijn met het nieuwe project, maar nog niet iedereen doet dat met man en macht. Voor sommige teams is de keuze makkelijker gemaakt dan voor anderen. Neem bijvoorbeeld Haas en Williams. Die twee teams zullen dit jaar ongetwijfeld achteraan rijden en op een wonder moeten hopen als ze WK-punten willen verzamelen. Zeker bij Haas, dat vanwege de financiële coronaperikelen de afgelopen maanden al nauwelijks door heeft ontwikkeld, heeft het geen zin om veel tijd te spenderen aan de 2021-bolide. De Amerikaanse renstal richt zich dan ook al volledig op 2022. Dat gaf Guenther Steiner recent toe. Er komen in Imola nog wat nieuwe onderdelen, maar dat is alleen omdat deze niet op tijd klaar waren voor de eerste race van het jaar in Bahrein. Daarna moeten Mick Schumacher en Nikita Mazepin het het hele jaar doen met het materiaal dat ze in Imola voorgeschoteld krijgen. Bij Williams is men iets minder resoluut, maar ook daar wil men niet te veel tijd opofferen aan de huidige bolide, zodat de focus snel kan worden verlegd naar 2022. "We gaan minder updates zien dan normaal, want een groot deel van de fabriek focust zich al op 2022", legt Head of Vehicle Performance Dave Robson uit in gesprek met onder meer RacingNews365 . Artikel gaat verder onder de afbeelding .

Voor de teams in het middenveld is de keuze echter ietwat lastiger. Het verschil tussen de derde en zevende plaats in het kampioenschap kan miljoenen aan inkomsten schelen. Om nu al de focus te verleggen en daardoor indirect mogelijk miljoenen dollars aan prijzengeld weg te gooien, is zonde. Aston Martin en Alpine leken tijdens het eerste raceweekend de zwakste schakels te zijn, dus misschien overwegen zij nu om eerder over te schakelen naar 2022. Aston Martin doet dat zeker niet. "We hebben dit jaar nog niet opgegeven", verzekert teambaas Otmar Szafnauer. "We hebben al wat dingen in de windtunnel ontdekt, dus die ontdekkingen zullen binnenkort ook op het circuit te zien zijn. Het is zaak dat we de verloren downforce terugvinden na de regelveranderingen van afgelopen winter. Sommige teams is dat nu al gelukt, ons nog niet. Tot dusverre focussen we ons nog op zowel 2021 als 2022." Wanneer wordt de knoop dan doorgehakt, Otmar? "Dat is een hele goede vraag. Ik weet het niet. Je moet het evenwicht daarin vinden. Hoeveel tijd kunnen we dit jaar nog vinden en hoeveel tijd zal dat ons volgend jaar kosten? Dat is heel lastig om te zeggen. Momenteel blijven we parallel aan elkaar de beide auto's ontwikkelen", aldus de Amerikaanse teambaas van Sebastian Vettel en Lance Stroll. Ook Ferrari, dat eigenlijk niet in het middenveld thuishoort, zal al snel de focus verleggen naar 2022, zo gaf het team al meerdere keren aan. Zeker nu er een redelijke stap is gezet ten opzichte van vorig jaar, zal het team zich niet geroepen voelen om nog lang verder te ontwikkelen. Mercedes en Red Bull, waar Ferrari mee hoopt te vechten, liggen dit jaar toch buiten hun bereik. Door meer tijd in het 2022-project te stoppen, kan het Italiaanse team mogelijk volgend jaar hoge ogen gooien, zo hoopt het in ieder geval vurig. Artikel gaat verder onder de afbeelding .

Als we het dan toch over Mercedes en Red Bull hebben: voor hen is dit vraagstuk misschien wel het grootste dilemma. Mercedes wil heel graag voor de achtste keer op rij de wereldtitel veroveren, maar Red Bull wil koste wat het kost eindelijk de rivalen van de troon stoten en Max Verstappen wereldkampioen maken. Maar ten koste van wat? Volgend jaar begint er weer een heel nieuw tijdperk, dat minstens vier seizoenen zal duren. Door veel tijd in de huidige bolide te stoppen kan het de komende vier jaar een achterstand opleveren op de rivalen. Toto Wolff en Christian Horner zullen er ongetwijfeld wat slapeloze nachten van hebben, maar Red Bull lijkt momenteel de beste papieren te hebben, omdat de RB16B zo ongeveer doet wat het team ervan verlangt. Het kan zich bezighouden met upgrades, en hoeft niet op zoek naar oplossingen voor problemen met de wagen. Iets dat vorig jaar wel anders was. Voorafgaand aan het jaar gaf Red Bull aan bereid te zijn om risico's te nemen als er weer een achterstand was op Mercedes aan het begin van het seizoen, maar dat lijkt nu dus niet nodig. Mercedes heeft daarentegen te maken met een W12 die niet helemaal naar behoren presteert en wat last heeft van instabiliteit. Momenteel zullen ze druk bezig zijn met het zoeken, vinden en implementeren van oplossingen. Maar hebben ze daar veel mensen voor nodig gehad die eigenlijk met 2022 bezig hadden moeten zijn? En hoe snel zijn de problemen opgelost? Als ze überhaupt op te lossen zijn... Het zijn vragen die alleen intern bij Mercedes beantwoord kunnen worden. Voorlopig worden er twee programma's gebalanceerd, met de focus op 2021. Langzaam maar zeker zal de weegschaal echter de andere kant opgaan zodra er meer en meer personeel overstapt van de huidige bolide naar het 2022-project. De komende maanden zullen het gaan uitwijzen. Het wordt een lastige keuze, vertelt Wolff. "De beslissing om eerder te stoppen om volgend jaar sterker te starten is een lastige om te maken. Je moet elk seizoen optimaliseren. Met de aanstaande veranderingen in ons achterhoofd, is het lastig om de juiste balans te vinden. We willen dit jaar niet verliezen, maar volgend jaar ook niet. Laat starten met het 2022-project betekent uiteindelijk dat je voor een langere tijd, misschien wel langer dan een jaar, achter de feiten aanloopt. Het is dus nog niet duidelijk wat we gaan doen. Je kan echter niet zomaar alles opgeven in de hoop volgend jaar wel een betere auto te hebben. Zo werkt het niet", aldus de teambaas. Zeker is in ieder geval dat dit dilemma nog wel eens een rol kan gaan spelen in de titelstrijd. Ook zeker is dat elk team zich vanaf heden aan het budgetplafond moet houden en dat elk team in 2022 weer vanaf nul start. We zijn benieuwd.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal