Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het grote Red Bull-dilemma dat Marko al tijden niet heeft gehad

Na het vertrek van Daniel Ricciardo bij Red Bull stond Max Verstappen er op het circuit lange tijd alleen voor. Helmut Marko wist geen geschikte vervanger te vinden voor de Australiër, maar dit jaar lijkt Sergio Perez eindelijk een goede keuze te zijn geweest.

Van 2016 tot en met 2018 waren Max Verstappen en Daniel Ricciardo samen een van de meest gevreesde rijdersduo's op de Formule 1-grid. Zodra Red Bull een goede auto had, deden beide coureurs mee om de podiums en zeges. Toen de Australiër echter besloot om zijn heil ergens anders te zoeken, stond Verstappen er lange tijd alleen voor. Natuurlijk had hij wel degelijk een tweede coureur aan de andere kant van de garage, maar Pierre Gasly kwam er in het begin van 2019 totaal niet aan te pas. De Fransman scoorde mondjesmaat punten en werd zelfs meerdere keren op een ronde gezet door zijn teamgenoot, waarna Helmut Marko in de zomer al koos voor een andere coureur. Alexander Albon, die een half jaar eerder nog last minute naar AlphaTauri was gehaald toen Gasly de overstap maakte naar Red Bull, mocht het nu gaan proberen naast Verstappen. Weliswaar begon hij voortvarend door in België de ene na de andere coureur in te halen nadat hij achteraan de grid was gestart, maar ook hij kreeg het uiteindelijk naast de twaalfvoudig racewinnaar niet gebolwerkt. Na anderhalf seizoen moest ook Albon daarom wieberen en was het de beurt aan Sergio Perez. Daarmee week Marko af van zijn traditie om door Red Bull opgeleide coureurs te stallen bij het team. De Mexicaan heeft geen verleden in de opleiding, maar werd bij gebrek aan andere opties uit eigen keuken toch binnengehaald. Hij kreeg een contract voor een jaar, maar zal Marko op dit moment enorme hoofdpijn bezorgen. En niet op een manier zoals Gasly en Albon dat in 2019 en 2020 deden, maar omdat hij een lastige puzzel te maken heeft in aanloop naar het volgende seizoen. Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Perez de tussenpaus?

Toen Perez werd binnengehaald door Helmut Marko en Christian Horner had het er alle schijn van dat Perez als een soort tussenpaus naar de Oostenrijkse renstal was gekomen. Hij kreeg een eenjarig contract aangeboden en moest Verstappen en Red Bull gaan helpen aan de wereldtitels. De Mexicaan werd gehaald voor zijn ervaring. Dat Perez na zes races een Red Bull Grand Prix-winnaar zou zijn - pas de vijfde in de historie van het team - had Marko waarschijnlijk alleen maar durven dromen. Daardoor is de Oostenrijkse Red Bull-adviseur opgezadeld met een luxeprobleem. Gaat het team ook in 2022 door met Perez, of kiest het toch voor eigen talent? Pierre Gasly staat momenteel keihard aan de deur te kloppen, want hij is al anderhalf jaar in op- en topvorm bij AlphaTauri. Afgelopen raceweekend stond hij nog samen met Perez op het podium. De tweede man bij AlphaTauri, Yuki Tsunoda, is ook een lievelingetje van Marko. Misschien inmiddels wat minder na zijn tegenvallende reeks, maar we kennen Dr. Helmut allemaal en we weten dat hij het ene weekend zijn coureur de hemel in prijst, om hem twee weken later weer de grond in te boren. Tsunoda en zeker Gasly lijken dus een goede kans te hebben om in 2022 ook uit te komen voor AlphaTauri. Er staan echter achter hen nog meerdere Red Bull-junioren te popelen om een Formule 1-stoeltje over te nemen. In de Formule 2 zijn er drie jongemannen aan het strijden. Juri Vips, Liam Lawson en Jehan Daruvala staan na drie van de acht raceweekenden op plek vier, zeven en acht in het kampioenschap. Allen stonden ze al minstens twee keer op het podium en maken absoluut nog kans op de titel. Marko beseft dan ook dat hij met een luxeprobleem zit. "We hebben een geweldige pool met coureurs", zo vertelt hij tegen Auto Motor und Sport. "Vips wint races in de Formule 2 en ook Lawson doet absoluut mee. Hij wordt alleen door straffen van tien seconden tegengehouden. Er komt dus heel veel talent aan dat uiteindelijk in de Red Bull-bolide wil zitten." Tekst gaat verder onder de afbeelding.

En hoe zit dat met Albon?

Ohja, natuurlijk mogen we ook Alex Albon niet vergeten. De jongeman werd geslachtofferd ten koste van Perez en is momenteel test- en reservecoureur voor Red Bull. Ook hij zal natuurlijk nog een gooi willen doen naar een AlphaTauri- of zelfs Red Bull-zitje, maar of Red Bull hem na een jaar aan de single seater-zijlijn nog terug wil zetten in een Formule 1-auto, lijkt onwaarschijnlijk. Het betekent dat er in totaal acht mensen zullen strijden om vier zitjes. Max Verstappen, Pierre Gasly, Sergio Perez, Yuki Tsunoda, Alex Albon, Juri Vips, Liam Lawson en Jehan Daruvala. Gaat Marko door met Perez, waardoor er minder ruimte is voor zijn geliefde junioren, of kiest hij voor een verse kracht naast Verstappen? Mocht de Mexicaan samen met Max op weg gaan naar de wereldtitel, dan is het lastig voor te stellen dat hij hem na een seizoen de deur wijst. Volgend jaar is echter het perfecte moment om weer een nieuwe coureur in de auto te gooien. In 2022 wordt het technische regelboek namelijk omgegooid en zullen alle coureurs moeten wennen aan de nieuwe wagens. De ervaring van dit jaar telt dan minder mee en dus zou dat het ideale moment zijn om bijvoorbeeld Gasly weer een kans te geven, zodat een andere Red Bull-junior weer kan debuteren bij AlphaTauri. Gelukkig voor Marko is het seizoen nog lang en kan er dus nog veel gebeuren. De junioren kunnen door het ijs zakken en ook Tsunoda en Perez kunnen dat doen. Verstappen en Gasly lijken gebakken te zitten, maar met de onverbiddelijke Marko weet je het natuurlijk nooit. Al hoeft Max natuurlijk echt niet te vrezen.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'