Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het Honda-dilemma: wanneer introduceren de Japanners de vierde motor?

Eerder dit jaar gaf Honda al aan het niet erg te vinden om in de loop van het seizoen penalty's te incasseren voor het invoeren van een nieuwe motor, aangezien het huidige seizoen vooral als een overgangsjaar wordt gezien. Maar de komende weken moet de Japanse leverancier een gewogen keuze maken over de invoering van motor nummer vier.

Om Red Bull in 2020 met een zo sterk mogelijke motor aan de start te laten verschijnen, gaven zowel Honda als Red Bull in de aanloop naar het huidige seizoen aan bereid te zijn om dit jaar straffen te incasseren voor het introduceren van een vierde en misschien zelfs een vijfde motor. Volgens de Formule 1-regels mag een team over de loop van een seizoen namelijk slechts drie verschillende motoren achterin de bolide hebben liggen. Momenteel heeft de Japanse motorleverancier dat aantal al bereikt, wat inhoudt dat de introductie van een nieuwe motor-spec zal zorgen voor een gridpenalty voor de door Honda-krachtbronnen aangedreven teams. Helmut Marko gaf eerder aan dat de vierde motor waarschijnlijk de tweede race na de zomerstop, in Monza, achterin de Red Bull-bolide zou worden geplaatst , maar Honda zelf is daar nog niet helemaal zeker over. De Grand Prix van Japan, de vijfde na de zomerstop, speelt hoogstwaarschijnlijk een grote rol in de keuze van de motorleverancier. Tekst gaat verder onder de foto.

De thuisrace voor Honda staat namelijk al lang met een dikke zwarte stift omcirkeld op hun kalender, omdat de Japanners er gebrand op zijn om in eigen land ijzersterk voor de dag te komen. In het geval Honda haar nieuwe motor introduceert in Monza, een baan waar een goed resultaat traditioneel erg afhankelijk is van een goede motor, dan zal dat betekenen dat de motor ten tijde van de Japanse GP in oktober al haar vierde race ingaat en relatief oud is. Niet ideaal als ze daar samen met Red Bull willen scoren. Toch lijkt de invoering van een nieuwe motor het meest logisch tijdens de Grands Prix van België of Italië, aangezien het op die circuits relatief makkelijk is om tijdens de race plaatsen goed te maken. In Singapore, het derde raceweekend na de zomerstop, presteert Red Bull traditioneel sterk, dus om daar een gridstraf te incasseren zou zonde zijn. "Het is een ingewikkelde kwestie", vertelt Toyoharu Tanabe, technisch directeur van de Formule 1 -Honda-tak tegenover Autosport.com : "We bespreken alle opties over de invoering van de vierde motor met Red Bull en Toro Ross, maar op het moment is er nog geen beslissing gemaakt. Het is echt een lastig vraagstuk", aldus Tanabe-san. De komende weken en maanden zullen uitwijzen welke concessies Red Bull en Honda samen gaan maken. Incasseren ze snel na de zomerstop een gridstraf voor een nieuwe motor, wat zou betekenen dat ze met een relatief oude motor in Japan aankomen? Of wachten ze een paar races, zodat het resultaat in het voor Honda o zo belangrijke Suzuka kan worden gemaximaliseerd?

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje