Om Red Bull in 2020 met een zo sterk mogelijke motor aan de start te laten verschijnen, gaven zowel Honda als Red Bull in de aanloop naar het huidige seizoen aan bereid te zijn om dit jaar straffen te incasseren voor het introduceren van een vierde en misschien zelfs een vijfde motor. Volgens de Formule 1-regels mag een team over de loop van een seizoen namelijk slechts drie verschillende motoren achterin de bolide hebben liggen. Momenteel heeft de Japanse motorleverancier dat aantal al bereikt, wat inhoudt dat de introductie van een nieuwe motor-spec zal zorgen voor een gridpenalty voor de door Honda-krachtbronnen aangedreven teams. Helmut Marko gaf eerder aan dat de vierde motor waarschijnlijk de tweede race na de zomerstop, in Monza, achterin de Red Bull-bolide zou worden geplaatst , maar Honda zelf is daar nog niet helemaal zeker over. De Grand Prix van Japan, de vijfde na de zomerstop, speelt hoogstwaarschijnlijk een grote rol in de keuze van de motorleverancier. Tekst gaat verder onder de foto.
De thuisrace voor Honda staat namelijk al lang met een dikke zwarte stift omcirkeld op hun kalender, omdat de Japanners er gebrand op zijn om in eigen land ijzersterk voor de dag te komen. In het geval Honda haar nieuwe motor introduceert in Monza, een baan waar een goed resultaat traditioneel erg afhankelijk is van een goede motor, dan zal dat betekenen dat de motor ten tijde van de Japanse GP in oktober al haar vierde race ingaat en relatief oud is. Niet ideaal als ze daar samen met Red Bull willen scoren. Toch lijkt de invoering van een nieuwe motor het meest logisch tijdens de Grands Prix van België of Italië, aangezien het op die circuits relatief makkelijk is om tijdens de race plaatsen goed te maken. In Singapore, het derde raceweekend na de zomerstop, presteert Red Bull traditioneel sterk, dus om daar een gridstraf te incasseren zou zonde zijn. "Het is een ingewikkelde kwestie", vertelt Toyoharu Tanabe, technisch directeur van de Formule 1 -Honda-tak tegenover Autosport.com : "We bespreken alle opties over de invoering van de vierde motor met Red Bull en Toro Ross, maar op het moment is er nog geen beslissing gemaakt. Het is echt een lastig vraagstuk", aldus Tanabe-san. De komende weken en maanden zullen uitwijzen welke concessies Red Bull en Honda samen gaan maken. Incasseren ze snel na de zomerstop een gridstraf voor een nieuwe motor, wat zou betekenen dat ze met een relatief oude motor in Japan aankomen? Of wachten ze een paar races, zodat het resultaat in het voor Honda o zo belangrijke Suzuka kan worden gemaximaliseerd?
Meest gelezen