De eerste goede blik op de nieuwe Mercedes-vloer werd het publiek gegund toen alle auto's voor een fotoshoot naast elkaar werden opgesteld. De Mercedes liet een vloer zien met een golvend patroon aan opstaande randjes langs met name de voorzijde van de vloer. Aston Martin volgde overigens, niet geheel toevallig aangezien de AMR01 dezelfde voorouder kent, dezelfde filosofie, al maakte dat team het niet zo bont als Mercedes. Maar waar dienen die krullen voor? Het zal je niet verbazen dat die golven bedoeld zijn om de luchtstroom ten goede te beïnvloeden. Ze moeten er voor zorgen dat er draaikolken ontstaan die met de richting van de klok meedraaien en over de volledige lengte van de vloer al rollend de zijkant van de vloer afsluiten. Je wilt als team immers de lucht onder de auto gevangen houden om maar zoveel mogelijk lucht onder druk richting de achterzijde te sturen, waar de diffuser voor veel downforce zorgt. De reden dat we dit enkel bij Mercedes en Aston Martin zien ligt mogelijk in het gegeven dat dit de twee auto's zijn op de Formule 1-grid met de minste rake , de hellingshoek waaronder de auto op het asfalt staat. Bij low rake-bolides vertraagt de lucht onder de auto, met name op lagere snelheden, meer dan bij auto's met een hoge rake, met alle kans van 'lekken' naar de zijkant, waardoor het voor Mercedes en Aston Martin des te belangrijker is om die vloer goed af te sluiten.
Meest gelezen