Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het indrukwekkende mega-imperium van Valentino Rossi

Valentino Rossi rijdt zondag zijn 250e race in dienst van Yamaha in de MotoGP-klasse. De negenvoudig wereldkampioen is ondanks zijn 41-jarige leeftijd van plan om er nog twee jaar aan vast te plakken in de koningsklasse van de motorsport. Daarna zal hij verder gaan als manager en zakenman. Rollen die de flamboyante Italiaan beiden goed af te lijken gaan.

RacingNews365 dook in de cijfers achter het indrukwekkende imperium dat MotoGP-ster Valentino Rossi heeft opgebouwd en concludeerde dat ook de toekomst van het VR46-merk er rooskleurig uitziet. Zowel op de baan als naast de baan presteren de pupillen uit de VR46-academy namelijk uitstekend. Zo brachten pupillen als Franco Morbidelli, Luca Marini en Francesco Bagnaia vorig jaar al enkele miljoenen in de bureaulade van 'The Doctor'. Rossi verzorgt niet alleen de trainingen op de ranch voor de talenten uit de academie, zijn bedrijf verkoopt ook de merchandise van de verschillende coureurs. Dat zorgde in 2019 voor een omzet van 8,5 miljoen euro, waarvan bijna een miljoen overbleef voor Rossi. Een schijntje als je het vergelijkt met het salaris dat de 41-jarige Italiaan nog altijd verdient bij Yamaha, namelijk een slordige acht miljoen per jaar. Een bedrag dat op zijn beurt weer relatief in het niks valt bij de totale opbrengsten in de inmiddels als meer dan twintig jaar durende carrière van Rossi. Forbes schat dat Rossi in zijn carrière een slordige 380 miljoen euro bij elkaar heeft gereden (exclusief de verkoop van merchandise). De Italiaan heeft een flink deel van dat bedrag inmiddels op zowel persoonlijk als zakelijk vlak geïnvesteerd. Daarnaast raakte hij in 2007 ook nog een deel van zijn vermogen kwijt aan de Italiaanse belastingdienst. De Italiaanse fiscus twijfelde namelijk aan de opgegeven residentie van Rossi in Londen. Volgens de Italianen verbleef de nationale trots van Italië namelijk meer in thuisplaats Tavullia, dan in Groot-Brittannië. Rossi schikte en maakte 35 miljoen euro over aan de Italiaanse overheid. Ondanks de huizen in Londen en Ibiza die Rossi op dat moment in zijn bezit had, besloot Rossi zich aan het einde van de zeroes weer in te schrijven in Italië. In thuisplaats Tavullia kocht hij een groot stuk grond waarop hij op advies van zijn vader Graziano Rossi een eigen ranch bouwde. Hier kon Rossi goed op trainen, maar al snel bleek het racehart van de negenvoudig wereldkampioen groter te zijn dan zijn eigen ego. De Yamaha-rijder besloot in 2013 namelijk de VR46-academy op te zetten, om zodoende Italiaanse racetalenten de kans te geven om in zijn voetsporen te treden. Zeven jaar later is die missie geslaagd, nadat Morbidelli de MotoGP-race van Misano op zijn naam wist te schrijven. De Braziliaanse Italiaan was een van de eerste pupillen in dienst van de VR46-academy en de eerste coureur uit de opleiding die een race in de koningsklasse van de MotoGP wist te winnen. Niet voor niks liet Rossi na afloop van de race in Italië met een knipoog weten een punt achter de academy te willen zetten. Het was namelijk niet de bedoeling dat de jonge talenten 'The Doctor' de baas zouden worden. Ondanks dat de prestaties van Rossi niet meer zo goed zijn als voorheen, levert de persoonlijke merchandise de Italiaan nog altijd de nodige miljoenen op. Per jaar is de VR46-merchandise goed voor zo'n 30 miljoen euro aan omzet. Daarvan gaat zo'n 2 miljoen per jaar rechtstreeks naar de Yamaha-rijder. Ook is woon- en geboorteplaats Tavullia een graag bezochte plaats geworden voor de fans van Rossi. Jaarlijks passeren honderdduizenden mensen het kleine dorpje in Emilia-Romagna, waardoor ook de lokale bevolking profiteert van de successen die Rossi boekt. Het miljoenen-imperium van Rossi lijkt dan ook na de carrière van de flamboyante rijder nog steeds in stand te zullen blijven. De gouden jaren zullen niet meer terugkeren, maar dankzij de miljoenen die Rossi nog jaarlijks binnenhaalt, lijkt de toekomst van de Italiaanse motorsport te zijn gewaarborgd. Kan Max Verstappen wel ooit kampioen worden Red Bull? Is er sprake van een crisis? Wat brengt de toekomst? Luister nu de Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"